Hej, jag har mailat er innan om hur jag har mått och så, och det har blivit lite bättre men nu är jag nedstämd och orolig för inget. Jag kan vara ute med mina kompisar och tänka på något och bli ledsen direkt, det är jätte jobbigt tycker jag. Och de känns alltid bättre när jag har snackat med någon om mina problem men och snacka varje dag med en person om de kan vara jobbigt, för de känns som det. Men kan vara orolig för något som hur ska det kännas när jag går hem och kommer jag kunna sova och sånna saker.

Svar
Hej, tack för ditt mail. Så bra att du upptäckt att man kan må dåligt och sedan må bättre igen, måendet går upp och ner och påverkas av vad som händer runt omkring, inuti oss, våra tankar och hur vi ”tar saker”. Har man tex. ätit dåligt, är stressad, sovit för lite eller är fysiskt sjuk på något sätt, så är man mera känslig och blir lättare nedstämd och orolig. Du kanske är inne i puberteten, då är man också mera känslig och reagerar snabbt och stark, pga alla hormoner som går upp och ner i kroppen. Det låter på det du skriver att just dina tankar påverkar dig en hel del. Du tänker något negativt, något som KANSKE EVENTUELLT händer längre fram, senare, du börjar oroa dig och mår sämre (som tex om du kommer att kunna sova, hur det blir då du ska gå hem mm) Förutom att ta hand om och sköta om sig själv, (mat, sömn, motion, positiva aktiviteter, rutiner) så kan du vara hjälpt av att träna MEDVETEN NÄRVARO, mindfulness. Det handlar om att träna på att styra sin uppmärksamhet till här och nu, istället för där och då. Oro och ältande över saker som redan hänt, som vi inte kan påverka, och oro och ältande inför framtiden, som vi inte vet något om, tar mycket energi och kraft. Att träna på att styra sin uppmärksamhet och sina sinnen till det som är NU, gör att vi slipper en massa negativa tankar om något som händer senare, vi missar då att ha kul och må bra NU. På denna webbsida kan du läsa mera om MEDVETEN NÄRVARO, mindfulness, du hittar också övningar som du kan träna på. I appen Snorkelövning finns också många övningar och förklaringar om medveten närvaro. Träna flera gånger om dagen, så att du vet hur du ska göra då tankarna och oro på SEN kommer. (Du kan tex börja med att vara medveten och uppmärksam i stunden då du tex borstar tänderna, klär på dig eller går någonstans. Beskriv tyst för dig själv det du gör, vad du ser, hör, smakar, känner, luktar etc.) Snorkel har också en app som heter Skills Snorkel reglera känsla, den handlar om känslor och man får tex träna på att stanna upp, andas lugnt och slappna av, för att hantera starka känslor. Sök på Skills Uppsala, ladda ner och använd koden X330. Sedan gör du ett eget enkelt lösenord, tex dina initialer. Både då det gäller medveten närvaro och reglera känslor, så behöver man öva ett tag, öva då man är lugn. Alltid då man ska lära sig något nytt så handlar det om hur mycket man tränar. Kram från Snorkel