Hej Snorkel! Jag är en tjej 25 år och jag jobbar, men jag har haft det jättejobbigt dom sista dagarna, jag mår jättedåligt, jag mår illa jag har ont i magen jag har svårt och andas jag får liksom panik, jag är jätteledsen och jag tänker bara negativa saker, jag är jätterädd.

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du hade inte skrivit någon mailadress så kunde inte svara direkt till dig. Du har mått jättedåligt de sista dagarna, mått illa, svårt att andas, ledsen, tänker negativt och får "panik". Det låter som ångest du beskriver. (du kan läsa mera om ångest och hur det känns i kroppen under VAD ÄR på webbsidan) Det man särskilt undrar är om du känt så här tidigare någon gång, hur dina negativa tankar ser ut, som säkert triggar igång din ångest, och om det hänt något särskilt sista tiden? Antingen om det skett en förändring i ditt liv som påverkar negativt här och nu, eller om du gått länge i en tung och svår livssituation och nu har "bägaren runnit över"? Du blir naturligtvis rädd, du mår dåligt, är ledsen och det känns obehagligt. Ångest är människans inbyggda "larm" då vi utsätts för fara och obehag. Det är en "överlevnadsstrategi" som funnits med sedan vi levde som grottmänniskor. Vi har som en inbyggd scanner som scannar av faror, och när hjärnan uppfattar en fara så larma den kroppen att förbereda för flykt eller att slåss mot faran. Problemet är att hjärnan inte kan skilja på verkliga faror, som farliga djur, komma på en inbrottstjuv eller brand, då vi verkligen behöver fly eller slåss för liv och säkerhet. Samma larm sätter igång reaktioner i kroppen för att göra oss starka och snabba även då vi bara upplever fara och obehag i vårat huvud och tankar. Om vi oroar oss för något, är rädda för något, som egentligen inte är någon fara för oss och för livet. Hur ser det ut för dig, vilka orostankar har du som triggar igång din ångest, ditt larmsystem? Om man levt länge i en stressad situation kan liknande symtom uppstå, ångest och stressymtom känns på samma sätt, samma hormoner i kroppen. Det är viktigt med återhämtning då man har det tungt och stressigt i livet. Avslappning, andningstekniker och medveten närvaro kan hjälp till att komma ner i varv efter en stressig tid. (Du kan hitta information och övningar på webbsidan, och på våra appar Snorkelövning och Skills reglera känsla. Se information hur du laddar ner dem under fliken appar) Är kroppen på högvarv, full av ångest eller stress, för att vi upplever tunga eller svåra saker, så behöver man hjälpa den att gå ner i varv, komma till ro, så att vårat "lugn och ro system kan kicka igång. Vi behöver tala om för hjärnan att det är ok, ingen fara, vi behöver inte vara beredda på kamp eller flykt. Hur ser det ut med balansen i ditt liv, balans mellan vad som tar energi, kraft, lust och ork, och vad som ger energi, kraft, lust och ork? Då man har obalans mellan dessa så mår man dåligt. Läs om livsbalans och prova formulär och veckokort för balans i livet. Du skriver att du mått såhär de senaste dagarna, men om du fortsätter ha det så här jobbigt kanske du ska boka en tid på Vårdcentralen, dels för att göra en somatisk undersökning så ditt mående inte har somatiska orsaker som obalans i struma värden. Dels också för att söka hjälp och stöd för ditt psykiska mående, hjälp att se vad som påverkar och hjälp att använda strategier för att hantera, minska din ångest. Ladda ner våra appar, läs mera i dem och på webbsidan om vad man kan göra för att må bättre. Läs också andras frågor och svar om oro/ångest i frågelådan. Hoppas detta kan vara en bit på vägen. Skriv igen och berätta mera om du vill, kram från Snorkel.