Jag blir stressad eller jag vet inte vad det är men när alla dagar är som vanligt så känner jag mig nedstämd eller mer som deppasion. Kanske ångest? Det kan vara så när jag har planerat rutiner t.ex när jag ska jobba varje dag eller gå till skola varje dag. Då skolkar jag eller ja tar sjukanmälande .Jag vet inte hur jag ska hantera det här. Speciellt nu när jag ska börja jobba i verkliga livet.

Svar
Hej, tack för ditt mail. Det är inte helt enkelt att svara på din fråga, skulle behöva veta lite mera vad som händer med dig, hur det känns, alltså dina känslor, dina tankar, hur det känns fysiskt i kroppen och tydligare i vilka situationer detta uppstår i. Det man kan säga utifrån det lilla du beskriver är att I VISSA SITUATIONER 8som du inte riktigt har koll på) så får du REAKTIONER dvs du känner känslor, får tankar känner fysiska reaktioner i kroppen (du beskriver det som eventuell ångest, nedstämdhet eller deppighet) det du GÖR DÅ (för att hantera dina känslor och tankar) är att du skolkar eller sjukskriver dig. Det du GÖR får konsekvenser för dig på KORT och LÅNG sikt. På kort sikt så blir det just en kortsiktig lösning, dvs du ”slipper undan” det jobbiga, jobbiga tankar, jobbiga känslor, tristess, rädsla, osäkerhet mm mm kan vara många saker. På lång sik blir det mera negativa konsekvenser, tex. kommer efter i skolan, problemen växer, ser inga andra lösningar eller sätt att hantera starka känslor och svårigheter, blir arg7besviken på dig själv, når inte dina mål etc etc Att titta närmare på ett problem, ett problembeteende som ställer till problem för en, kallas att göra en beteendeanalys. För att just få förståelse för varför man gör som man gör och vad man skulle kunna göra istället- alternativt beteende. I ditt fall så kanske det handlar om att ha strategier för att hantera just stress/krav, nedstämdhet, negativa tankar eller oro/ångest- istället för att ”fly undan” och lösa det kortsiktigt genom att stanna hemma… Hänger du med?? Då man gör en beteendeanalys så tittar man även närmare på sin sårbarhet, dvs saker som påverkar och gör så att man ”ännu lättare” tex stannar hemma/undviker. Det kan vara just att man saknar strategier, att man gjort samma under lång tid så att man lätt hamnar i gamla tankemönster och handlingsbanor, kan vara att man slarvar med sömn, mat, motion, så att man har mindre ork och tålamod, kan vara annan fysisk sjukdom som påverkar mm. Hur ser din sårbarhet ut?? Alternativa beteenden, alltså göra på ett annat sätt för din del alltså att lära sig, öva och praktisera strategier för att hantera ångest, stress eller nedstämdhet, eller kanske be mera om hjälp, eller annat, kan naturligtvis ta lite tid men i små steg leder det till att man lär sig att hantera det svåra och klara av det utan att sjukanmäla sig eller skolka. Denna webbsida samt Snorkels appar Snorkelövningar och Skills Uppsala Snorkel reglera känsla (läs under appar) handlar just om att lära ut strategier. Läs mera på sidan, fundera lite mera över det jag beskrev och skriv igen om du vill och berätta mera. Snorkel kommer inom kort att erbjuda en tydlig hjälp och beskrivning hur man kan träna och lära sig att se vad som händer och konsekvenser vid beteenden som ställer till problem, göra beteende analys direkt i mobil eller på webben. Detta är dock inte riktigt klart ännu. Kram från Snorkel