Mitt problem är min rädsla för att vara ensam.
Jag fick dessa problem efter vissa skräckfilmer, det går så långt ibland att jag måste sitta uppe på natten tills jag inte märker att jag somnar, för jag är rädd att flickan i filmen ( The Grudge ) kommer fram om jag somnar, även när jag är vaken.
Ibland tror jag att hon kommer upp ur väggen bakom mig i någon spegel och så vidare. Överallt.
Jag vill veta hur jag ska öva bort detta, för det går mig på nerverna att inte kunna sova eller kolla tv ensam utan att vara orolig.

Svar
Hej
Det låter jättebesvärligt att vara rädd för att vara ensam.
Du skriver att detta problem kom efter att du hade tittat på vissa skräckfilmer. Tanken bakom skräckfilmer att ju att skrämmas och att man ska bli rädd!!
Att genom otäcka bilder, musik och en handling i filmen "lura" den som tittar iatt uppleva att det som händer är på riktigt, och att filmen blir extra skrämmande därför.
Vissa filmer skrämmer mer än andra och det har väl förmodligen att göra med olika perioder i livet, hur känsliga /mottagliga vi är just då, vad vi har för olika rädslor och vad vi grubblar på.
Som exempel om man är upptagen med att fundera på om gud finns eller inte och om i såfall djävulen finns eller inte, kan en film om djävulen blir mycket skrämmande för att om man funderar på att han finns då blir ju det som händer i filmen svårt att bara ta som en film utan det kan ju kanske vara sant!!
Nu är det så att ingen har kunnat bevisa att djävulen finns och för den delen gud heller, utan det handlar om vad man väljer att tro på.
Ens tro är något som är mycket personligt, och ofta är till hjälp, men om man enbart tror på mörka ting såsom spöken, djävulen, ondskan, så blir den tro man bär med sig destruktiv och skadande och gör livet jobbigt, tungt och otäckt.
Om ens tro färgar en tankar dagligen så att man inte mår bra bör man titta på vad man kan ändra på, att träna sig i att tänka på positiva saker som gör att man blir glad och mår bra.
Det kan skapa sådana rädslor som du beskriver, att man är rädd för att somna, rädd för att vara ensam, rädd för mörkret, rädd för att djävulen skall visa sig.
Att vara rädd och uppmärksam på saker som är och kan bli farliga är beteenden som vi behöver för vår överlevnad. Vi lär oss att vilda djur kan i vissa situationer vara farliga, vi lär oss att bilar kan vara farliga och så vidare.
Denna förmåga till inlärning vad gäller farliga saker kan ibland blir felaktig så att vi upplever dödlig fara och rädsla när vi tänker på saker som är för oss skrämmande, som du beskriver dina tankar om flickan i filmen, The Grudge.
Men som egentligen inte finns eller är någon VERKLIG fara.
Kroppen kan inte skilja på tanke och verklig händelse, när det gäller de kroppsliga reaktioner på rädsla, och på så sätt blir ju inlärningen att tanken är lika farlig som själva händelsen som i ditt fall att du blev rädd när du såg filmen och tanken om figuren i filmen är lika skrämmande som själva film upplevelsen.
Inlärningseffekten fungerar så att vi lär oss till slut att "bli rädd för att bli rädd" och då är den negativa inlärningscirkeln igång.
Och fler och fler situationer dra igång rädslan som i ditt fall när du tittar på tv ensam, rädd för att somna , i speglar osv.
I ditt brev frågar du den allra viktigaste och rätta frågan;
HUR TRÄNAR JAG BORT DET HÄR? För likväl som man lär sig att bli rädd, så kan man lära sig att bli av med rädslan. Om du går in på Rädda Albin-spelet så kan du se hur man kan göra för att träna bort rädslan för hundar.
Vidare på hemsidan kan du kolla på flikarna vad är och vad göra för att se olika tips och trixs du kan ta till dig för att träna bort denna rädsla du har för vissa situationer.
När man blir rädd skyndar man sig, halvspringer, spänner sig, blir vaksam och alert hela tiden, försök att gå emot denna känsla och vilja, för den bara driver igång ångestreaktionerna i kroppen!
Var avspänd i kroppen, andas lugnt med magen, gör saker sakta (t.ex gå uppför trappan, vara vid en spegel och så vidare. Spela musik istället för att lyssna efter konstiga ljud.
Träna också stegvis på att vara ensam hemma längre och längrte stunder, gör något kul och intressant som tar din uppmärksamhet,
När man blir så rädd som du beskriver: att jag är så rädd så att jag inte törs somna och till slut somnar av pur utmattning,
så kan det vara bra att träna på avslappning.
För att motverkar den spänningsnivå som blir i kroppen av att vara rädd. Rädsla gör att man spänner sig.
Ge inte upp att träna på avslappning det kan ta några gånger innan man lär sig.
Gör en lista över saker du vill lära dig klara av. Börja med det lättaste fram till det som är svårast. Träna stegvis, ett steg i taget. Det vill säga göra en rangordning över olika saker du kan träna på för att känna att du kan och klarar av, där du börjar med det du upplever som "minst farligt".
Kram och lycka till Snorkel