Hej! Jag har ett problem. Jag är rädd och känner ångest för så otroligt mycket. Jag känner ångest för att vara på vissa ställen, tex buss/tunnelbana, för att jag är rädd för att någonting hemskt ska hända. Att jag ska bli överfallen eller liknande. Jag har undvikit att göra en hel del pga rädsla och det blir bara värre och värre. Jag är dessutom rädd för att det är något fel på mig, eftersom jag känner så här. Vad kan jag göra? Jag känner ångest minst en gång om dagen.

Svar
Hej, tack för ditt mejl. Du beskriver hur jobbigt du har det med ångest och rädslor i olika situationer. Jag vill börja med att säga att det ABSOLUT INTE är något fel med dig för att du känner så här, ångest är en naturlig reaktion på något som vi uppfattar som en fara, en reaktion som bl.a. innebär att blodet pumpar ut i alla muskler, hjärtat slår snabbt och andningen ökar, allt för att vi ska få starka och snabba muskler för att kunna slåss eller fly från den upplevda faran. Detta är en överlevnadsstrategi som vi haft sedan urminnes tider, då det var särskilt viktigt att snabbt kunna fly eller ta upp kampen och slåss mot farliga djur och vilda infödingar. När vi signalerar FARA till hjärnan så sätter detta system igång, (läs mer om vad som händer i kroppen, på hemsidan.) Problemet är att hjärnan kan inte skilja på en verklig fara, tex. att vi måste fly från arga hundar, kasta oss undan en bil i vägen eller om vi måste slåss mot inbrottstjuvar. Utan systemet sätter igån även vid något som vi UPPLEVER som fara, när vi bara tänker att något hemskt kunde hända. Det är obehagligt och jobbigt när systemet sätter igång, och då kan man tänka att det verkligen är fara eftersom jag känner så här i kroppen... Vi vill unvika, komma undan från det som känns jobbigt, och börjar sedan undvika platser och situationer som "känns farliga" väcker tankar om att något farligt kan hända. Och precis som det gjort för dig, så blir ångesten värre och värre, blir fler situationer man inte klarar av, blir rädd att något kan hända, livet blir allt mer begränsat. Man har nästan ständigt en känsla av att något hemskt kan hända. Om du läser frågor/svar på den här sidan, under oro/ångest, så får du en litan glimmt av hur många som känner precis som du. Problemet är inte att man känner så här, utan att man börjar undvika att känna så... Det man behöver göra är att i små steg närma sig det man är rädd för, träna att vara i dessa situationer, andas lugnt och slappna av. Stanna kvar i situationen till ångesten sjunker. När man börjar klara av situationer, klarar av att stanna kvar. Så kan man öka på till nästa steg. Börja med det lättaste sedan ett steg svårare o.s.v. När vi klarar av att göra, ändras tankarna till jag kan, det går , är inte så farligt o.s.v. och systemet slutar att gå igång så starkt i dessa situationer, för vi signalerar inte fara på samma sätt. Det är jobbigt, tar lite tid, men man lär sig att klara av sin ångest på detta sätt. Läs mera på hemsidan om oro/ångest och vad man kan göra, kolla också på spelet Rädda Albin. Skriv ner på papper vad du skulle vilja göra om du inte hade din ångest, och vilka situationer du inte klatrar av. Gradera vilket som är lättast och sedan svårare. Börja alltid träna det lättaste. Kan du få hjälp av någon från din skola eller dina föräldrar? Du kanske kan läsa på hemsidan tillsammans med dem? Sköt om dig, kom ihåg att ångest har alla kännt någon gång! Kram från Snorkel