Varje gång jag berättar att jag mår dåligt för ngn så börjar min puls att öka och jag börjar andas väldigt fort. Det är jobbigt att ens berätta att jag mått dåligt förut. Vad ska jag göra?

Svar
Hej, tack för ditt mail. Det låter som om just att du ska prata om hur du mår triggar igång ångest hos dig. Rädsla och ångest, består av tankar, känslor, kroppsliga symtom och beteenden. Rädsla och ångest är vårt eget "larmsystem" dvs. hjärnan larmar kroppen att "här är det fara på färde, akta dig" Gör något för att skydda dig." Larmsystemet sätter igång en rad olika förberedelser i kroppen, saker som ska göra oss beredda för det som vi uppfattar som fara, göra oss beredda för att slåss eller fly undan faran. Om du tänker dig att du blir jagad av en livsfarlig hund, överfallen av en ilsken tiger eller överraskar en inbrottstjuv eller rånare, dvs "verkliga faror" så behöver vi bli extra starka, snabba och kroppen behöver satsa allt på just det, för att kunna fly eller kämpa. Du skulle inte uppleva det som hände i kroppen som obehagligt då. Men vår hjärna kan inte skilja på "verkliga faror" och det som vi bara i tanken och känslan UPPFATTAR som en fara, utan samma larmsystem sätter igång alltid då vi blir rädda och känner starkt obehag. Systemet innebär ofta kroppssymtom som hjärtklappning, ökad puls, hjärtat pumpar blod ut i musklerna så att vi ska bli starka och snabba, ytlig snabb andning, svettning, spända muskler, tunnelseende, m.m. Andra kroppsfunktioner som t.ex. matsmältningen stannar av, för det viktigaste just nu är att all kroppsenergi går till musklerna, därför kan man också få ont i magen. Några av dessa symtom är de kroppssymtom som du tycker är obehagliga, dvs. ökad andning och puls. Då man är rädd för något så scannar man av just det hela tiden, känner efter, tänker tankar som, tänk om jag får problem med andningen, tänk om magen börjar värka...osv. När du ska berätta om hur du mår så känner du obehag inför detta, kanske både för att du tycker att det är jobbigt vad den du berättar för ska tänka tycka eller göra, och du är rädd att få symtom från kroppen, och JUST DÄRFÖR sätter alarmsystemet igång, du börjar andas snabbt och ytligt, tycker att det är hemsk obehagligt, blir ännu mera rädd, ångestsymtomen ökar i en ond cirkel. Precis som du beskriver. Ångest är väldigt obehagligt, men inte farligt. Den sjunker alltid undan efter en stund. Tyvärr leder obehaget och ångesten ofta till att man undviker eller slutar att göra saker, som tex att du slutar prata om hur du mår. Lär man sig hantera sin ångest så minskar den med tiden, man blir mindre rädd och driver inte igång sina ångestsystem, larmsystem. Och man lär sig klara av de situationer som tidigare väckte ångest. Ett sätt för dig att hantera din ångest för att prata om hur du mår är att träna lugn andning och avslappning. Om du tränar då du är lugn så kan du använda tekniken sedan då du ska prata och berätta. Om du tänker på vad någon ska säga eller tycka, så kan du också träna att styra din uppmärksamhet på något annat än dina tankar, träna Mindfulness, medveten närvaro, Att styra uppmärksamheten till något annat än att lyssna på dina orostankar eller kroppsreaktioner. På den här sidan kan du läsa mera om ångest och om vad man kan göra, testa och prova olika sätt. Ladda ner Appen Snorkelövning och Skills Snorkel reglera känsla, där finns fler övningar som kan vara till hjälp. Träna då du är lugn för att kunna använda då du börjar få ångest. Läs också andras frågor och svar om ångest. Har du någon att prata med om hur du känner och mår som du kan prata med nu utan att få ångest? Vet dina föräldrar om din oro och att du inte mår så bra? Har du något stöd från skolan? Man kan behöva hjälp med att använda olika strategier för att hantera och minska sin ångest eller förbättra sitt mående, ni kan jobba med övningar utan att i början behöva prata direkt om hur du mår. Hoppas att detta kan vara lite förklaring och hjälp för dig. Många hälsningar Snorkel