Hej! jag är en gift mamma på xx år.
En kväll när jag satt helt lungt och tittade på tv kom det som en varm våg ända från tårna till hårtopparna om och om, och hjärtat börja slå snabbt, jag blev livrädd, efter ca 3 h slutade det och jag kunde sova.
Nästa dag när jag lämnat sonen på skolan hände det igen och nu åkte jag till sjukhuset där det togs ekg, prover på sköldkörteln, matsmältningen mm, men allt va bra, det togs ox 24 h urinprov, det var också bra.
Jag fick seloken mot hjärtklappning.
Var på sjukhuset 2 gånger till för jag var säker på att något var fel.
Hela tiden i 2 veckor flushade det värme och pirrningar i hela kroppen.
Tillslut orkade jag inte mer och åkte till psyket där dom sa att jag har panikngest, fick medicin och det börjar hjälpa, nu till min fråga:
varför för jag hjärtklappning när allt är lungt runtomkring och man har haft en bra dag innan, är det farligt och när medicinerna börjar verka ordentligt kommer då hjärtklappningarna försvinna?
Kram

Svar
Hej M Tack för ditt brev!
Att uppleva en panikångest attack är oerhört obehagligt och skrämmande men som du har märkt inte farligt och trots att det känns som om man skall dö så överlever man.
Det var jättebra att du åkte till sjukhuset och kunde undersöka om det fanns någon sjukdomstillstånd som orsakade dina symtom.
Att det inte fanns någon som man säger ”kroppslig” orsak till dina symtom betyder inte att symtomen inte finns!!
Det är bara att det finns någon kroppslig sjukdom som orsaker det du känner.
Att ha haft panikångest till och från i två veckors tid är oerhört tärande och det var jätte bra att du vände dig till psykiatrin och att medicinen börjar att verka och att du fått hjälp.
Har du fått någon samtalskontakt/ KBT som kan hjälpa dig att kartlägga orsaks-sambandet med dina panikångest? Vad som triggar, hur det känns, vilka situationer etc.
Det finns några enkla frågor som bruka hjälpa vid kartläggning av besvär som du har och det är när var och hur de uppkommer.
Att skriva en dagbok över hur det ser ut hjälper oerhört mycket vid denna kartläggning.
Via vår hemsida kan du söka information om ångest och vad man kan göra för att lära sig att handskas med detta.
Titta särskilt under "rädsla för ångestsymtom"
Det finns även en svenska ångestsällskapet som har information gällande ångest tillstånd. Du hittar hemsidan på www.angest.se där det finns information om de frågor du ställer.
Ångestreaktionen, dvs hjärtklappning, andningen som påverkas, yrsel, svettningar, spänd och beredd m.m. är kroppens respons, alltså svar, på signalen av fara, rädsla..
Kroppen förbereder sig att fly eller slåss mot den fara man upplever. Faran kan också bara vara en tanke, fantasi, dvs om man tänker "tänk om detta händer igen, tänk om jag har en farlig sjukdom, tänk om det händer NU... Känner jag inte att det börjar banka i hjärtat, anar jag inte att det är tungt att andas...
Sedan är rädslan igång, och kroppens alarmsysem sätter igång. En helt normal raktion..
Det känns ungefär på samma sätt som då vi sprungit i rasande fart, men då vet vi VARFÖR det känns så, är vana vid det,och blir inte rädda...
Man kan träna sig i små steg att stanna kvar i svåra situationer där ångesten väcks, träna på att hantera sin ångest genom bland annat lugn andning, avslappning och medveten närvaro. Läs mera på www.snorkel.se och i våra appar
Snorkelövning
Skills uppsala snorkel reglera känslor kod x330.
På sikt när man klarar av sådana situationer, har strategier på vad man kan göra för att "lugna sig själv" så blir vi inte rädda för dem längre, och vi ger inga "FARA" signaler till hjärnan och kroppen, och då sätts inte alarmsystemet igång... Ångest och obehag minskar alltså...
Kram från Snorkel