Hej jag har lite frågor om panikångest... Jag har vart med om mycket i mitt liv och har nu det senaste fått vad jag tror kan vara panikångest men när jag läst om panikångest så har jag inte direkt samma symtom... Jag kan helt plötsligt bara börja gråta, oftast är det på kvällarna och jag får ett lätt tryck över bröstet men jag får inga symtom som står på internet som t. Ex känsla av att man ska dö, känsla av att man inte får luft eller ja sånt man hört att man brukar få... Kan detta ändå vara panikångest eller är man kanske bara deprimerad?

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du skriver att du varit med om mycket i ditt liv senaste tiden, det du beskriver är kanske en reaktion på just det, att det är symtom på stress och ångest, att du kanske är fysiskt och psykiskt ”slutkörd” efter en tung period. Det kan vara så att du känner och blir mer medveten om detta på kvällen då du börjar ”varva ner” och tar det mera lugnt efter dagens olika aktiviteter, ljud, stimuli mm. Stress kan vara något bra, något som gör oss alerta, fokuserade och förberedda på någon ”svår uppgift eller situation” vi ska klara av. Det är samma system i kroppen som vid ångest. Det som är viktigt är återhämtning, att man låter kropp och knopp hitta ett lugnt läge igen, det är lite olika vad som blir återhämtning för olika personer, men tekniker som avslappning, medveten närvaro och andningsövningar kan vara ett sätt. Det finns många instruktioner och övningar både på webbsidan samt vår App Snorkelövning som du laddar ner gratis. Även fysisk aktivitet minskar stresshormoner. Går man länge med en förhöjd stressnivå, utan återhämtning, det kan vara skadligt för kroppen, och man börjar få symtom, som tex tryck över bröstet, ont i magen, extra känslig, svårt att sova mm ( läs mera om stress under flikarna VAD ÄR och VAD GÖRA på webbsidan) Hur ser det ut i ditt liv just nu, prova att fyll i formuläret BALANS I LIVET och använd VECKOKORT FÖR BALANS I LIVET som finns på webbsidan, vad ger dig kraft och energi och vad tar kraft och energi? Det kan ge dig en hint om saker du kanske behöver förändra, öka eller minska i livet. För naturligt vis, OM man har en allt för stor obalans, ständigt lever i stark stress och press, så behöver man minska på det, inte bara jobba med återhämtning. Men vissa gånger så kan vi inte minska stressen, den kan bero på stora livsförändringar, trauman som redan hänt sorg och saknad etc , alltså sådant vi behöver jobba oss igenom, acceptera och försöka gå vidare i livet. Fundera lite över din livssituation, läs mera på denna webbsida prova övningar och ladda ner Appen Snorkelövning. Skriv igen i frågelådan om du vill och berätta mera. Kram från Snorkel Har du sett att du kan ge anonym feed back på vår webbsida, vad du tycker varit bra och ge kommentarer och förbättringsförslag. Har svaret på din egen fråga kunnat hjälpa dig på vägen? Klicka här