Hej, på senare tid har jag haft mycket ångest varje dag. Ibland är min ångest svår att definiera, men den handlar oftast om oro inför framtiden. Jag är 17 år och känner mig extremt orolig för hur min framtid ska bli. Jag planerar att flytta till en annan stad för att plugga, men ibland är min ångest så stark att jag aldrig vill flytta från mina föräldrar. Ibland känns det som att allt är meningslöst och att inget kan göra mig glad, förutom att vara med mina nära och kära (familj). Jag har inte många kompisar och är nästan aldrig med någon på fritiden. Detta får mig att tänka att jag aldrig kommer hitta kompisar och vara ensam resten av mitt liv, vilket jag verkligen inte vill. Men jag vet också att jag själv är den enda som kan göra något åt situationen, vilket också ger mig ångest på ett sätt. Jag vill inte känna denna hemska ångest, för den äter upp mig inifrån. Jag måste dock påpeka att jag inte alltid känner såhär. Ibland är jag snarare peppad på framtiden, men nästa dag kommer ångesten och det känns som att framtiden är meningslös. Hade varit väldigt glad för svar.

Svar
Hej, tack för ditt mail. Ångest är mänsklighetens inbyggda ”varnings och försvarssystem” vi scannar av faror, då vår hjärna registrerar en eventuell fara så larmar hjärnan kroppen FARA så att den förbereder sig för kamp eller flykt (eller ibland frees ”spela död”) genom att göra oss starka, snabba och fokuserade mm. Ångesten-larmsystemet startar flera aktiviteter i kroppen, (bl.a. att hjärtat slår snabbare för att pumpa blod ut till musklerna så att vi blir starka o snabba, andningen blir snabb och ytlig för att syresätta blodet, känslan av att inte få luft, ökad koldioxidhalt som då blir i blodet kan ge yrsel mm vi kan få tunnelseende för att öka fokus mot ”faran” andra mindre livsviktiga funktioner som tex matsmältningen stannar av och kan ge ont i magen/andra symtom från magen, illamående, kräkning, värk mm) Detta är en överlevnadsstrategi och Har varit enormt viktigt för människans utveckling och överlevnad. Då vi levde som grottmänniskor fanns faror överallt, farliga höjder, hav och vatten, farliga djur och insekter, andra krigiska infödingar, giftiga växter mm och de med ett starkast utvecklat ”larmsystem” var de som överlevde. Vi behöver detta även idag, fast kanske inte lika mycket som tidigt i vår utveckling. Blir man jagad av en björn, håller på att bli överkörd, påkommer en inbrottstjuv eller blir överfallen, så behöver vi reagera snabbt och starkt utan att tänka och planera så mycket. Fly eller slåss för vårt liv. Problemet med detta larmsystem är att hjärnan inte kan skilja på en verklig fara/ fara för vårt liv, och en fara som bara finns i vår hjärna, ett obehag, en rädsla, en oro för något som kanske SKULLE KUNNA HÄNDA, men nästan aldrig gör det. Tanken eller att vi tolkar något som denna eventuella fara, drar igång larmsystemet. Ett larmsystem som drar igång ofta/hela tiden, tar mycket energi och vi går och är ständigt rädda, vaksamma och beredda. Negativa tankar och oro kan alltså dra igång ditt larmsystem, tankar på om du kommer att ”klara av”, hur allt ska bli, kanske ”katastroftankar” på att jobbiga och svåra saker EVENTUELLT kunde hända. All denna tid, all denna oro, alla dessa negativa tankar leder sällan till något konstruktivt eller bra, utan ”äter upp en” inifrån precis som du beskriver. Att acceptera att man har denna oro, och att använda strategier för att hantera sin oro, kan minska den på sikt. Att säga till sig själv ”nu kommer mina orostankar, ”nu tänker jag negativt och blir rädd, därför värker magen och hjärtat slår” osv, påminna sig om att tankar är tankar och ingen sanning, och använda strategier för att istället sätta igång vårat ”lugn och ro” system, det vi använder vida vila och sömn. Det kan man aktivera genom att andas lugnt, slappna av i kroppen, säga till hjärnan ”det är ok, vi behöver inte fly/slåss. Snorkel har en App som heter Skills, Snorkel reglera känsla, du hittar den om du säker på Skills Uppsala använd kod X##= och gör sedan ditt eget enkla lösenord. Appen handlar om känslor, varför vi har dem och hur vi kan reglera allt för starka känslor. Det finns också en strategi som heter Medveten närvaro, att vara här och nu, att rikta fokus och uppmärksamhet på nuet istället för att oroa sig för saker som hänt eller som eventuellt kan hända i framtiden. Det finns information om medveten närvaro/mindfulness på webbsidan och i appen Snorkelövning, ladda ner de. Känsloreglering handlar också till stor del om medveten närvaro, att stanna upp och bli medveten. Skriv igen om du vill, kram från Snorkel