Hej! Jag har 2 systrar och en av dom har adhd, vi tror att min andra syster också har det. Men iallafall dom får utbrott hela tiden på de minsta lilla. Idag fick en av dom ett uttbrott och jag vart ärligt talat rädd! Det här sänker mig och får mig att må dåligt, för att mina föräldrar vill att jag ska va snäll mot dom jämt vilket inte alltid är så lätt. Min kompis vet om att min syster har adhd och tycker att vi är en konstig familj, vilket sänker mig ännu mer för hon är en av mina närmsta vänner och jag är rädd att hon kommer sluta va min vän pga det här! Snälla hjälp det är inte meningen att jag ska vara rädd för mina egna systrar och vara rädd att mina vänner snart dissar mig totalt!

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du beskriver en svår och jobbig situation, som nog många syskon till barn/ungdomar kan känna igen sig i.. ADHD är en funktionsnedsättning, en fom av handikapp kan man säga, som innebär "bristande impulskontroll" bl.a. som betyder att man inte kan/har svårt att, hejda och styra sina reaktioner, man reagerar snabbt och starkt och lätt, och "far ut" utan att hinna tänka sig för, just svårigheten att kunna reglera/hejda ilska brukar kunna vara ett stort problem. Konsekvenserna/följderna av denna svårighet är många, och just omgivningens ( i detta fall dig som syster, och dina kompisar) reaktioner är ju en.. Inte ovanligt med konflikter i kamratgruppen och i skolan. Det är en svår situiation i familjen, och det låter som om ni har det, dina föräldrar vill att du ska ha "förståelse och visa hänsyn" till dina systrar, och du känner att du "kommer i kläm" och blir "lidande" för att de får ständiga utbrott. Du har helt rätt i att det inte kan vara meningen att du ska gå omkring och vara rädd, eller att du ska bli ensam för att andra dissar dig för att dina systrar har svårigheter. Men detta blir svårt/omöjligt för dig att lösa på egen hand, detta måste ni i familjen lösa tillsammns. Tydliga uppgörelser och regler för vad som ska gälla, som tar hänsyn BÅDE till dina systrar och till dig. Vilken kontakt har ni med BUP eller habiliteringen? Detta är verkligen en fråga som bör diskuteras där, hur det blir för dig som syster, och hur du ska få "plats och utrymme" Familjeenheterna i länet jobbar ibland just med sådana problemområden. Jag vet ju inte om du bor i Uppsala län, eller i någon annan del av Sverige. Prata med dina föräldrar om hur jobbigt detta är för dig, din rädsla och oro måste man ta på allvar, även om de säkert tycker att du BEHÖVER vara rädd och orolig, så är det just det du är! Det är en svår situation för alla, även för dina föräldrar och syskon, och ni alla kan behöva prata om detta med någon utomstående, och få hjälp med lösningar. Du kanske ska prata med din kompis också, hon kan behöva information om vad ADHD är, och få veta hur rädd du är att mista henne pga dina syskons problem. Kram till dig, Snorkel