Hej, jag har lite funderingar hur jag ska göra.. Jag har en sambo o två barn, han och jag har nu varit ihop i 7 år. Jag har börjat plugga vidare för ett halvår sen och han jobbar på, på sitt vanliga jobb som isoleringsplåtslagare.
Han har nu sen några månader börjat att må dåligt psykiskt. Han vill inte prata utan går runt och är tyst o är helt känslokall.
Jag är en otroligt känslomänniska, så detta drabbar mig nåt fruktansvärt. Han har varit hos läkaren, jag ringde o bokade tid för han klarade inte det.
Han har sovit på soffan en längre tid. Eller han har inte sovit för han har inte kunnat. Sen nu när han var hos läkaren så fick han sömntabletter o har börjat äta dom nu. Och läkaren konstaterade även att han var deprimerad. Men han trodde det skulle räcka med samtal hos kurator.
Mina funderingar är nu.. när han säger att han tänker svart? Vad menar han?
Fick hem ett brev idag att han satts i kö för att träffa kuratorn. Och hon kunde inte ta emot honom för tillfället.
Hur länge ska man behöva vänta.
Jag lider utav att se honom vara nedstämd och helt tyst. Orkar inget, går bara och lägger sig.
Jag har sagt att jag vill bryta upp för jag orkar inte. Känner mig så elak men jag bryts ner jag också mer o mer. Ville få ur mig detta.
Kanske är nån som läser.. mvh x

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Vilken tuff och svår situation du befinner dig i, din sambo är deprimerad, sluter sig inom sig själv, du blir jätteorolig och har ingen koll på hur han mår.
Samtidigt har du skola, plugg och 2 barn att orka med!
Du behöver stöd och hjälp, någon att bolla med om dina känslor, din oro och om vad som händer. Både vad som händer inom dig och om vad som händer i och med att din sambo är sjuk just nu.
Kan tänka mig att det blir ett ekonomiskt bortfall också, om du pluggar och han kanske behöver arbeta mindre eller vara sjukskriven.
Det är absolut så att man bryts ned om man inte har någon att prata med om detta, man orkar inte. Det är varken konstigt eller elakt.
Men samtidigt också ha i minnet att din sambo inte är sig själv just nu, hans tankar känslor och beteenden är påverkade av hans depression! Kanske är det inte rätta tillfället att göra något drastiskt och bryta upp mitt i detta , eftersom ni har barn också.
I en separation behöver man kunna prata med varandra, planera för ekonomi och barn, umgänge, vårdnad, bemöta varandras sårade känslor och allt annat det innebär vid en separation. Och just nu är det så att din sambo inte KAN kommunicera, det är depressionen som påverkar honom i det.
Alla hans känslor tankar och beteenden går i "svart" ingen hopp, ingen mening och inget ljus i sikte. Det är det som ÄR en depression.
Konstigt och svårt för någon annan att sätta sig in i, om man inte varit med om det själv.
Veta hur det känns då ångesten sliter i kroppen, hur nattsvart det känns att över huvud taget vakna och gå upp på morgonen.
Man har svårt att förstå att någon kan känna så, när man har barn, familj, vänner, jobb m.m. som "borde" vara meningsfull nog.
Man måste som nära anhörig komma ihåg att detta är en sjukdom, på samma sätt som om din sambo drabbats av en svår fysisk sjukdom.
En sjukdom som påverkar hela familjen.
Men den går att behandla, man kan börja må bra igen.
Tyvärr beskriver du väntetid, det är olyckligt, men får ni vänta så kontakta läkaren igen, och om det förvärras så kanske du ska åka in med din sambo till psykakuten.
Du kan som nära anhörig kontakta hans behandlande läkare och beskriva problemet.
Jag funderar på om han inte fick någon antidepressiv medicinering? Du kan också för egen del och familjens, vända dig till Råd och Stöd, familjeenheten inom socialtjänsten.
För att få stöd i hur ni som familj ska klara detta. Jag förstår att du lider, och känner dig frustrerad och rädd.
Får tankar på att "fly" från alltihop för hur ska du kunna orka ensam!
Stå på dig, sök hjälp! Ni behöver också tillsammans läsa om, och inhämta information om depression och hur det påverkar en själv och omgivningen.
Sök på nätet!
Sedan då din sambo mår bättre, är redo att kunna kommunicera och ta tag i sitt liv och sin familjesituation, så är det kanske lämpligt att söka familjerådgivning eller dylikt. Du kan också läsa mera på den här sidan, trots att den i första hand riktar sig till barn och ungdomar, det är ungefär på samma sätt för vuxna.
Vad innebär nedstämdhet/depression och vad kan man göra.
Läs också andras frågor och svar, så kan du se hur man kan känna då man är deprimerad.
Skriv igen om du vill, sänder de varmaste kramar till dig i din svåra situation. Snorkel