Hej, Är mamma till en 9-årig pojke som för några månader sedan började må dåligt över saker han han tagit när han var liten, t ex. har han någon gång tagit sudd av fröken , ett häfte an en klasskompis, osv. Detta slutade han med direkt när vi pratat med honom om att man inte får ta saker som inte är ens egna. Varje kväll börjar han säga att hans liv är dåligt för att han tagit dessa saker av andra, man ser att han riktigt lider.

Svar
Hej och tack för ditt brev. Du beskriver att din son som är 9 år började att må dåligt för några månader sen, och att det har lett till att han varje kväll säger till er att hans liv är så dåligt pga. detta och du beskriver att du ser att han lider. Det låter som om det här har blivit en rutin i samband med att han skall varva ner inför kvällen. Barn genomgår olika förändringsperioder under uppväxten., och kan vara känsliga under dessa. Oftast kan det vara en kombination av olika händelser och utveckling som utlöser en period av oro. Vi människor drivs av vår grundläggande behov av att kartlägga och förstå vår omvärld, Så även barn. Om något är hotfullt eller obehagligt söker barnet efter en förståelse för varför det är så. Det är inte alltid en självklar orsak och verkan. Barnets förmåga till logiskt tänkande är inte färdigutvecklade vid 9 års ålder, detta kan påverka deras slutledningsförmåga och hur de väljer att se orsak och verkan. Som du beskriver ovan, din son säger att hela hans liv är dåligt för att han har tagit saker av andra då han var mindre. När det ett barn reagerar med ett sådant oro, och som du beskriver ”man ser att han riktigt lider”, kan det vara ett hjälp att försöka kartlägga hur dennes tillvaro har sett ut under de närmsta året som har gått, om det har skett några stora förändringar inom dennes värld. Områden att tänka på är skolan kompisarna, fritiden och släkten. Förändringar i dessa områden brukar vara nyckeln till att kartlägga och förstå vad som kan har utlöst detta. Vi människor födds med olika temperament, vissa är mer utåtagerande andra funderare, försiktiga eller våghalsig. Tänkare eller görare är några exempel på motpoler. Vilken sort är din son? Att ställa frågan varför kommer denna oro och kanske till viss del ältande på kvällen? Vad fyller det för funktion? Barn kan har svårt att komma till ro på kvällen, under olika perioder i sitt liv, ältande kan fylla ett flertal funktioner. Att komma till ro, att få föräldrars totala uppmärksamhet, att fördröja insomnandet (vilket kan vara obehagligt) Att barnet behöva tröstande ord för att komma till ro på kvällen kan vara starten på en ond cirkel som många föräldrar fastnat och fastnar i. Denna onda cirkel kallas för försäkringsfällan. Barnet är orolig på kvällen svårt att somna får förälderns uppmärksamhet vilket är helt naturligt att man som föräldrar ger då barnet är oroligt. Barnet känner lindring för den oro och det obehag de känner och somnar tryggt. Nästa kväll då barnet känner oro och obehag och minns att lindringen till detta är att få föräldrarnas uppmärksamhet söker detta av naturliga skäl och uppnår önskade resultat det vill säga lindringen. Det sker sedan oftare och oftare i vissa fall varje kväll. Så kan inlärningssituationen beskriva enkelt. Det luriga med ångest och obehag är att insatsen av lugnade beteenden, det vill säga den tiden som krävs för att uppnå resultat ökar hela tiden, samt behovet av att bli försäkrade. Och således kallas det för en ondcirkel och så även försäkringsfällan. Detta är på grund av att ångesten obehag förstärks genom att den får så mycket uppmärksamhet känslan av obehag och ångest blir bekräftat, det vill säga att känslan och tanken om att mitt liv är dåligt pga. jag tog dessa saker då jag var mindre är så att säga sant! Jag måste lugnas för att minska oro, men oron kommer tillbaka och kräver mera lugnanden, en fälla. Man behöver lära sig att stå ut med ett visst mått av obehag och ångest, läs mera under oro/ångest på denna sida. Kolla också på spelet ”Rädda Albin” Vad kan man göra som förälder till ett barn som har det så pass besvärligt så att det är tydligt att han lider! 1) kartlägg han nuvarande situation enligt förslag ovan. Denna kartläggning skall inte ske kvällstid då hans oro obehag dyker upp! (skola, kompisar, familj etc.) 2) Utifrån kartläggningen så kanske det blir tydligt orsakssammanhanget. Finns det ingen tydlig orsakssammanhang så finns det inte, det betyder inte att de åtgärder du kan som föräldrar vidtaga inte fungerar. 3) Om der framkommer vid kartläggningen att det finns problem till exempel med kompisar, hjälp honom att lösa det. 4) Att komma överens innan kvällen hur länge en nattning få tar och hålla på det. Att belöna och berömma honom för att han stod ut med obehag och ångesten . Minska ”nattningstiden” successivt i steg. 5) Att målet skall vara att tiden för en nattning skall minska och att inte skall innehålla prat om att hans liv är dåligt pga. vad som hänt, utan mera positiva och roliga saker. Om det inte går att vända situationen på egen hand så finns det hjälp att få genom litteratur, t.ex. se boktips under länkar på denna sida ”Rädd, räddare, ångest- då barn och ungdomar mår dåligt” och att du vänder dig till den aktuella vårdenhet där du bor. Lycka till, kram Snorkel