Min partner har tappat känslorna för mig och jag vill verkligen inte förlora honom. Jag vill inte att han ska försvinna ur mitt liv och att jag blir ensam. Detta ger mig så sjukt mycket ångest att jag får flera panikattacker och får svårt att andas flertal gånger. Det är även jobbigt att va på jobbet när jag känner allt detta. Vad ska jag göra?

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du hade inte skrivit någon e-postadress så kunde inte svara direkt till dig. Jag tror att alla människor oavsett ålder kan känna igen sig i de förtvivlade känslor som du har just nu. Rädslan över att bli lämnad, övergiven och ensam. Man kan inte tänka på annat, känner sig sjuk i hela kroppen och precis som du skriver så uppstår panikkänslor. Det är inte ovanligt att man känner precis såhär ÄVEN om förhållandet inte alls varit bra, och man kanske själv tänkt på att avsluta det. Men just den där känslan av att bli övergiven är oftast väldigt tung att bära. Man har svårt att se något annat än mörker. Den här ångesten som uppstår vid faktum att vi kommer att bli "lämnade" (och för en del bara av inbillade tankar att det är så) är en överlevnadsstrategi som vi haft sedan vi levde som "urmänniskor" och var helt beroende av gruppen och att tillhöra en grupp, för att överleva och kunna få mat, skydd, fortplantning etc. Då behövdes en stark reaktion om det fanns risk för att vi blev "utstötta" ur gruppen, så att vi kunde göra allt för att förhindra det. Idag är vi inte alls beroende av andra för att överleva, men det kan KÄNNAS så, och vi har nog alla en stark rädsla för att bli ensamma. Just nu kan du nog inte göra så mycket annat än att acceptera faktum, hur ont det än gör, att din partner känner att hans känslor svalnat för dig. Du kan inte göra annat än att ta hand om dig själv och försöka gå vidare, visa och känna att du kan klara dig utan honom. Kanske kommer han på att han saknar och vill komma tillbaka, kanske inte. Oavsett behöver du kämpa för att läka och hitta värdefulla saker i livet igen. Man hamnar i en kris genast, med allt vad det innebär av sorg, saknad och förtvivlan. Då är det i första hand viktigt att ta hand om sig själv, vara snäll mot sig själv, försöka umgås med nära vänner och familj. Avslappning, anndning, mindfulness (medveten närvaro)och krisfärdigheter kan hjälpa den första värsta tiden. Krisfärdigheter mm finns även i Appen Snorkelövningar som du kan ladda ner. Senare handlar det om att bygga upp sitt liv igen, när värsta såret läkt. Aktivera dig, gör saker som du tidigare tyckt om eller prova nya saker. Börja träna något nytt, resa, träffa vänner, sjung i kör, gå en kurs eller gör saker du kanske slutat med då ni blev tillsammans. Fundera över hur du vill att ditt liv ska se ut, för jag är rätt säker på att du inte vill leva med någon som inte verkligen älskar dig. Den svåra känslan och paniken lägger sig efter hand, fast det inte känns så just nu. Om du googlar på nätet så kommer du att hitta MASSOR av olika inlägg och siter om just detta, att bli lämnad av sin partner, om du vill läsa mera om just det. Denna webbsida handlar mest om att förhindra att man hamnar i svårare depressioner eller annan psykisk ohälsa. Ta hand om dig, skriv igen om du vill. Varma kramar från Snorkel