Hej, Jag har lidit av panikångest i 1 år och fick setralin för det för ungefär 1 månad sen. Det har funkat bra enda fram tills igår jag har fått tillbaka ångestkänslorna så fort jag gör nått, varför blir det så?

Svar
Hej, tack för ditt mail. Eftersom du fått medicin utskrivet antar jag att du har en kontakt inom psykiatrin eller Vårdcentralen- den personen är naturligtvis den bästa att svara och förklara för dig. Det är svårt att svara exakt vad det beror på, MEN, jag skulle säga att dels tar det några veckor innan man får effekt vid insättning av SSRI-preparat, så att det kanske var mera av en ”lyckoträff” att det fungerade så bra redan från start.. Och dels så kanske det är en dosfråga, dvs du kanske behöver, i samråd med den läkare som satte in medicinen, diskutera eventuellt höjd dos. Vilka förväntningar du hade angående din medicinering, SSRI-preparat dämpar ångestsymtom i kroppen men tar oftast inte bort dem helt. Parallellt med en medicinering så behövs terapi, psykologiska/pedagogiska verktyg, alltså strategier och verktyg för att hantera sin ångest, öka sin kunskap om den, lära sig strategier för att hantera den, minska sin rädsla för den. Veta vad man kan göra då ångesten börjar. Har man tränat sådana strategier, vet vad man kan göra, vet att det inte är farligt bara obehagligt, vet att ingen katastrof händer, så minskar rädslan och därmed de fysiologiska reaktionerna i kroppen. På svt-play kan du kolla på ett program som var på TV igår tisdagkväll, med Anders Hansen, handlade om din hjärna och stress. Det är samma larmsystem som sätter igång både vid stress och ångest. Där förklarar de lite om vad som händer vid stress/ångest, att vi har som en inbyggd scanner som scannar av faror, redan innan vi blir riktigt medvetna om dem, om hjärnan, delen Amygdala, uppfattar någon fara, eller om vi tänker att det kan vara fara, så sätter larmsystemet igång. Detta larmsystem ska göra oss snabba och starka, för att fly eller slåss mot eventuella faror. Problemet är att hjärnan inte kan skilja på verkliga faror som en björn som anfaller eller att vi håller på att bli överkörda av en bil, mot ”faror” som vi bara tänker på i vårat huvud (tänk om jag svimmar, tänk om jag gör bort mig, tänk om jag misslyckas” osv. Samma system sätter igång, alltså ångest/stress reaktionen i kroppen hjärtat slår hårt för att pumpa blod ut till musklerna, andningen blir ytlig för att vi ska få syre till musklerna, tunnelseende för att ha fokus på faran, mm mm (läs mera om ångest under VAD ÄR på webbsidan.) Vid panikångest så blir man mycket rädd för dessa kroppsreaktioner, minsta lilla ”pirr” ifrån kroppen kan sätta igång larmsystemet och driva igång en panikattack. Detta är så obehagligt så man flyr från situationen där ångesten startade, man undviker ofta platser och situationer där man har fått eller är rädd för att få en panikattack. Detta blir en ond cirkel som gör att ångesten sprider sig till allt fler situationer och rädslan för att få en attack bara ökar. Vid all ångest så handlar det om att få kunskap om sin ångest, hur den känns och vad som händer. Ofta brukar man få lära sig känna igen kroppsreaktionerna genom att tex springa snabbt i en trappa, snurra runt runt i en snurrstol, andas genom ett sugrör mm. Sedan handlar det om att stegvis närma sig, göra de saker delta i de situationer som man är rädd för och undviker. Man får också öva på andnings, avslappnings tekniker (andas i fyrkant, andas i påse, spänna och slappna av i kroppen) På denna sida finns en hel del strateger som du kan prova, dels läsa under vad är och vad göra oro/ångest, sedan finns våra appar snorklövning och Skills Uppsala reglera känsla (använd kod X330) Där kan du läsa om olika känslor samt känslornas funktion, och träna på att reglera starka känslor. Skriv igen och berätta mera om du vill Kram Snorkel