Jag har en så hemsk ångest. Vet snart inte var jag ska ta vägen. Har tagit 3 st tabu Oxascand en kl 05.45 en kl 15.00 och en nu kl 18.00 Inget hjälper

Svar
Hej, tack för ditt mail. Ångest är smärtsamt och mycket obehagligt ibland, men inte på något sätt farligt. Som du säkert redan vet så är ångest kroppens reaktion på en "fara" det är en överlevnadsstrategi som vi haft sedan vi var "grottmänniskor", och helt avgörande för mänsklighetens varande och, fortlevnad och utveckling. Även idag är det viktigt, än om vi inte alls lever med "faror" på samma sätt som förr, då giftiga växter, farliga djur och insekter, vattenmassor och jordskred, och andra krigsinställda infödingar var en stor del i vår vardag. Vi upplever en "fara, ett obehag", ofta är reaktionen inlärd utefter tidigare erfarenheter, (och vi har som en "inbyggd scanner" som scannar av omgivningen efter dessa faror vi är rädda för) hjärnan signalerar FARA och hela kroppen ställer in sig för att kämpa eller slåss, fly eller undvika denna "upplevda fara, kämpa för överlevnad. Om man blir jagad av ett livsfarligt djur, och man måste använda alla sina sinnen för att fly och slåss mot detta djur, så behövs en massa "extra styrka" i kroppen. Hjärtat pumpar snabbt, slår hårt, pulsen ökar och andningen blir snabb och ytlig. Detta för att blodet snabbt ska ut till musklerna för att göra oss starka och snabba, andningen blir snabb och ytlig för att syresätta blodet snabbt, av samma anledning. Vi får tunnelseende- allt fokus på faran, inget annat ska ta uppmärksamheten. Det är även så att det vi uppmärksamma förstärks och ökar (visst har du sovit bredvid någon som snarkar extra högt, man kan inte tänka på något annat, känns som det ekar i hela rummet) .Andra funktioner i kroppen sätts i vila, då de inte behövs i kriget för överlevnad, tex matsmältning, vilket ger olika symtom från mage och tarm. mm. Det händer mycket i kroppen. Våra tankar blir också helt fokuserade på allt detta med "faran" och det som händer i kroppen. Du skulle inte reagera på detta OM du blev jagad av ett farligt djur, men om man är hemma i soffan, börjar tänka på något man tycker är hemskt, eller om man har panikångest och "faran" är minsta lilla pirr i magen och en stark rädsla för att få en panikattack och just denna rädsla driver igång hela alarmsystemet/paniken, så blir det mycket obehagligt. Jag gissar att du har någon kontakt inom psykiatrin efter som du fått Oxascand utskrivet? Har ni pratat och tränat andra "krisfärdigheter" och strategier för känsloreglering och för att hantera ångest? Har du någon krislista, dvs en lista på vad du kan göra då ångesten sätter igång?? (läs under vad göra starka känslor) Man behöver få igång kroppens andra system "lugn och ro" systemet. Om man som du kämpar och kämpar med att få bort ångesten, tar Oxascand, är fullt krigsberedd, andas snabbt och ytligt, har fullt fokus på "faran" spänner hela kroppen, och "tänker paniktankar" (varför släpper det inte, står inte ut, detta är så fruktansvärt, vad ska jag göra osv.) just för att du är så rädd att det inte ska släppa, så tar det mycket längre tid att det släpper, ångesten sjunker. Man får ytterligare en mycket obehaglig erfarenhet- nästa gång i en liknande situation blir man jätterädd att det ska bli så igen- och så börjar alarmsystemet gå igång just av den rädslan... I en ond cirkel. På denna webbsida under VAD ÄR och VAD GÖRA finns information, strategier och verktyg för att på olika sätt träna sig i att hantera ångest, alltså inte bli så rädd när den kommer, utan bemöta alarmsystemet (om man inte behöver fly eller slåss) med att så att säga- säga till kroppen, "det är ok, lugna ner dig, behövs er inte fly eller slåss" Viktiga strategier är att andas lugnt, slappna av, distrahera sig själv, skifta fokus, göra saker som får igång lugn o ro-systemet (ta ett varmt bad/dusch, smörja in sig, se vackra minnesbilder, lyssna på vacker musik, använda medveten närvaro (mindfulness) en bra strategi för att minska ångest, att tråna på att skifta fokus och ha fokus på här och nu istället för där och då. mm. Snorkel har också två appar en som heter Snorkelövning, en app med många olika röstövningar och instruktioner i avslappning, medveten närvaro, andning och krisfärdigheter- för att hantera ångest. Det finns även appen Skills Uppsala Snorkel reglera känsla-(sök på skills Uppsala använd kod X330.(information om apparna finns under appar på webbsidan) Vill också tipsa dig om en sida under uppbyggnad som heter www.hanterakanslor.se läs särskilt om Tipp färdigheter. Hoppas att detta kan vara en liten bit på vägen. Kram Snorkel