Hej! När jag och min bästakompis ska sova över, så kan hon aldrig sova! Vi ligger vakna enda till typ kl. 4 på natten för att hon har så svårt för att somna. Det händer inte bara hemma hos mig, utan överallt när hon inte är hemma. Vi var på dansläger för ett tag sen, och då var det samma sak. Jag tycker att det är ganska jobbigt, för hon väcker mig så fort hon inte somnar. Ibland ligger jag vaken för att hon inte kan somna, så det är ganska jobbigt. Hon frågar mig alltid samma sak: "Vad ska jag göra?". Jag har aldrig ett bra svar, och då blir hon mer och mer orolig. Jag tror att hon inte kan somna för att hon har det så bra hemma. Hennes föräldrar skämmer bort henne och är jättesnälla mot henne, och sen när hon iinte sover hemma så är hennes föräldrar inte där och så. Jag vet inte, men jag tror att det är därför. Hon har aldrig åkt hem för att hon inte har kunnat somna. Jag tycker att det är jobbigt, för det känns som att min familj inte duger för att hon ska kunna somna. Och sen vill jag kunna få henne att somna också. Vi har jättekul tillsammans på dagarna, och på kvällarna, då är det alltid kul att kunna fortsätta ha kul direkt dagen på. Men då är vi för det mesta alltid så trötta för att hon har vart vaken. Både jag och hon vill kunna sova över, men vi vill också att hon ska kunna sova. Jag brukar säga att hon bara ska ligga och slappna av, och inte tänka så mycket, utan att hon bara ska tänka på att hon ska sova. Hon har också lite fel inställning, för hon säger hela tiden att hon ALDRIG kommer kunna sova. Jag har sagt det till henne också. Jag behöver tips på vad jag kan säga till henne så att hon somnar! Bra tips, speciella tips. Inte bara som t. ex. slappna av, blunda osv. Jag behöver svar! /Anonym

Svar
Hej, tack för ditt mail. Vilken kanonkompis du är som skriver hit med din undran! Din kompis kan inte sova borta, vad kan då det bero på??.. Oro och rädsla fungerar så att vi uppfattar något som "farligt eller obehagligt" behöver inte alls handla om någon verklig fara, som brand, vilda djur eller överfall, utan det kan vara något som vi uppfattar som en fara eller ett hot, något som vi inte känner att vi klarar eller kan hantera. När hjärnan uppfattar denna fara, kan gå så snabbt så vi inte ens hinner tänka en tanke, så signalerar den till kroppen "här är fara på färde" " kroppen måste nu förbereda sig på att kämpa och slåss eller på att fly undan faran". När kroppen gör sig beredd så känns en massa olika symtom, det vi kallar "ångest" i kroppen, hjärtat slår snabbare för att syresätta musklerna, kroppen blir spänd för att vara beredd på att fly/slåss, andningen blir ytlig som då vi sprungit m.m. ( läs mera under fliken oro/ vad är).. Du kan ju tänka dig att om det är så att man tycker att det är läskigt, ovant och man tycker att man VET att man inte kan klara av det, att sova borta alltså... Hela kroppen är uppe i varv och beredd på kamp!! Det sista som går då är att somna... Din kompis får sedan också nästan "panik" av att inte kunna soman, väcker dig, säger hela tiden "vad ska jag göra" och att om VET att hon inte kommer att somna... Då stegras ju oro och rädslan i kroppen bara hela tiden och det går absolut inte att somna. När sedan en sådan jobbig natt har varit hos dig, och kompisen ska försöka sova hos dig igen, tänker och oroar hon sig över hur det var förra gången, rädd att det ska bli så igen, och så sätter "ångesten" igång i kroppen nästan innan hon börjat försöka somna, bara av tanken... Det är precis så ångest fungerar. Men hur gör man då för att minska detta obehag. Det är svårt för dig om du känner att du genom att säga något kan lugna din kompis så att hon sover, för det räcker sällan med det, du vet att om någon är rädd för t.ex. hundar, så räcker det inte med att någon säger, "de är inte farliga" man är rädd i alla fall... Man måste själv, i små steg, träna på att utsätta sig för det man är rädd för, lära sig att övervinna sin oro, bli mera säker på hur man kan göra då den sätter igång. Om din kompis är van att hennes "snälla föräldrar" finns där då hon inte kan sova eller är orolig/rädd, och hon är ovan att klara sig utan dem, så är det självklart att hon blir orolig då de inte är i närheten, det har ingenting att göra med att inte din familj duger, eller inte är lika snälla. Om man ligger och ska sova och nästan får panik, går det ju inte alls, det kanske är så att ni ska sova hos varandra då det inte gör så mycket att hon inte somnar, filmer, böcker, musik i hörlurar, tidningar m.m. i beredskap om hon inte somnar. Att ha den inställningen att det gör inte så mycket om hon inte sover, istället för att hon MÅSTE sova, tänker "jag måste sova, jag måste sova".. det ökar bara pressen. Det är jättebra att ni börjat prata om detta, visa henne hemsidan och fundera tillsammans hur ni skulle kunna träna upp hennes förmåga att sova/somna borta. Ni kan ju lyssna på avslappningsövningar/mindfulnessövningar tillsammans, göra dem även då hon inte ska sova hos dig. Är det så att det är fler ställen hon inte kan sova på, vilka i så fall.. Kan ni kanske, om hon vill, träna ganska mycket en period, för att det ska gå bättre och bättre, att hon så att säga, vänjer sig vid att sova hos dig. Om hon behöver kanske hon kan göra upp om att ringa hem, eller ha lampa tänd, eller något som underlättar att sova borta. Är det kanske något särskilt hon oroar sig för, som hon inte berättat för dig, att det kan börja brinna, inbrottstjuv, hända föräldrarna något där hemma, etc som ytterligare gör att hon har svårt att koppla av och somna? Läs mera på den här sidan, kolla också på spelet "Rädda Albin" lycka till, många kramar Snorkel.