Min kompis är rädd för hundar när jag är hundvakt då vill hon inte va med mig då hur ska jag göra kan ni hjälpa mig!?... //xx

Svar
Hej, tack för ditt mail. Att vara riktigt rädd för någonting är jättejobbigt och svårt. För att slippa rädslan undviker man det man är rädd för. Problemet är att då finns ju rädslan hela tiden kvar, och den växer oftast och blir ännu större, och man kan göra mindre och mindre saker p.g.a. sin rädsla. Man behöver träna att göra sakerna som man är rädd för, inte det värsta på en gång, utan lite i taget i små steg. ( om du tänker dig att du vill kunna hoppa från 10:ans trampolin, så börjar du träna att hoppa från bassängkanten, när du klara av det så går du vidare till 1:ans trampolin etc) Har du läst och visat din kompis vad som står på hemsidan om oro och rädsla, vad det är och om vad man kan göra ( rädsla i specifika situationer) Det finns också ett spel på hemsidan om rädsla för hundar (rädda Albin). Visa din kompis och om hon vill kan ni tillsammans träna henne att övervinna sin rädsla. Men hon måste vilja det själv. Börja med att läsa om hundar och titta på bilder. Hoppas att din kompis såsmåning om klarar att vara med dig fast du är hundvakt. Många hälsningar Snorkel