Hej Jag vill bara kolla upp om ni vet något om det jag drabbas av, allt oftare nu för tiden. Det är svårt att förklara men jag ska försöka. Det kan hända närsomhelst, och det är inte vid några speciella tillfällen. Det börjar med att allt känns som om det är i snabbspolning, och som om jag gör alla rörelser jättesnabbt, fastän jag inte gör det. Hur långsamt jag än rör mig så blir det ingen skillnad. Alla ljud låter mycket högre och snabbare och jag får panik och blir stressad. Detta är jätteobehagligt. Jag berättade det för min mamma för något år sen, och hon sa att det kanske var något med att jag inte hade ätit på länge eller så. Men det är det inte, det kommer när som helst. Jag vet inte hur länge det håller i sig varje gång, för alltid när det händer får jag panik så... Jag pratade med en annan tjej och hon sa att hennes panikångest hade börjat såhär. Något jag bör kolla upp? Eller prata med någon?

Svar
Hej Det låter väldans besvärligt, det du beskriver, att din upplevelse av tid, rörelse och ljud blir förändrade. Det är svårt att veta vad det beror på, att det blir så här för dig, vet din mamma om att det, och är det så fortfarande? Och har du dessa upplevelser oftare och oftare. Jag tycker att du skall berätta för henne hur det ligger till. Känslan om att inte veta när det skall bli så där och hur länge det håller i sig förstår jag är besvärligt och skapar obehag. Du skriver att din mamma trodde att det kunde beror på att du inte hade ätit men att du själv inte tror att det har med saken att göra. Att du är rädd och oroligt för vad som händer förstår jag, och jag tycker att det är absolut är något du skall kolla upp. Det kan mycket väl vara så att du har drabbats av panikattacker, men det är viktigt att utesluta om det finns någon kroppslig förklaring till dina upplevelser. Jag tycker att du skall prata med dina föräldrar om detta, och boka en tid hos skolsköterskan eller din husläkare. Ofta när man skall prata om jobbiga saker är det lätt att glömma bort vad det är man vill berätta för doktorn eller skolsköterskan. Då kan man skriva ned i förväg vad det är man vill berätta och fråga om. Ett sätt att få koll på vad det faktiskt är som händer och underlätta när man skall berätta är att börja skriva dagbok över när var och hur ofta och hur länge dessa perioder av känslan av snabbspolning sker. Det är viktigt att se om det finns samband med hur du har sovit, om du är extra stressade för någonting, om du ätit dåligt eller om det något annat som påverkar dig starkt. När man skriver dagbok dagligen över ett problem är det lättare att se om det finns något mönster i att det blir så för dig. Var inte rädd för att söka hjälp, det är bättre att göra det än att låta bli! Kram från Snorkel