Hej!
Jag är en tjej som är 14 år gammal.
Ibland slår mitt hjärta fortare och jag måste andas själv.
Det är svårt att förklara men vanligtvis brukar man andas automatiskt men ibland måste jag andas själv.
Jag tycker att det är jättejobbigt. Jag vet inte varför det blir så.
Jag brukar också bli yr och få kramper i magen, jag vet inte vad det beror på heller. Kan allt bero på stress?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Så jobbigt du har det, du har fastnat i negativa tankar om din andning.
Det är lätt gjort, om man tänker på sin andning, spänner sig när man andas, försöker styra andningen istället för att låta den ske helt automatiskt av sig självt.
Om man börjar tänka att andningen kanske slutar om man inte styr andningen, och får tankar på att det känns konstig. Undrar om något är något fel, upplever att man inte får luft, eller tycker att det trycker över bröstet, då BLIR andningen stel och det känns tungt att andas.
Det känns som man inte får luft och som om det inte skulle komma något nytt andetag. Och så fortsätter det i en ond cirkel..
Du kanske ”håller andan” med flit, vilket man kan göra under ett tag, och upplever då att andningen inte kommer igång automatiskt.
Även om man skulle lyckas hålla andan under så lång tid att syrebristen blir för stor, så svimmar man till slut, som ett ”försvar” så att andningen kommer igång automatiskt igen.
Det går inte att sluta andas, hålla andan så länge att man skulle kunna dö av syrebrist, man drabbas av ”lufthunger” en stark känsla som tvingar dig att andas igen.
Har du varit på någon hälsokontroll, för att utesluta att du har astma eller allergi, eller någon infektion i kroppen, som faktiskt kan påverka din andning rent fysiskt så att det känns tyngre att andas?
Gör annars det, kan lätt kollas på vårdcentral eller hos skolläkaren.
Om du får veta att din andning är helt OK, och att du är frisk, så kan det vara lättare för dig att släppa dina negativa tankar och ditt fokus på andningen.
Det du har gjort nu är att du säger till dig själv att du inte ska tänka på andningen, skippa det.
Men hur lätt blir det, försök jättehårt att INTE tänka på en rosa elefant... DU får INTE tänka på en rosa elefant... Ansträng dig! Vad händer...???
Jo du tänker naturligtvis på en rosa elefant... eller hur???
Trixet är, att istället för att fokusera på vad du INTE ska göra, eller rikta all uppmärksamhet mot andningen, så fokusera med alla dina sinnen på ATT GÖRA något annat, lyssna på musik, läsa svår text, lösa svåra uppgifter, göra knepiga rörelser, räkna baklänges, göra allt med vänster hand (t.ex. borsta tänderna, skriva, rita etc.) Eller berätta något helt annat, väldigt detaljerat för någon, (du kan ringa upp någon) berätta om en en film, en låt text, en bok etc. Alltså göra något som kräver hela din uppmärksamhet.
Också att göra något spännande, roligt och intressant kan funka, något som du gillar mycket och tycker om.
Träna på detta sätt, då släpper dina tankar för ett tag på din andning, den sköts av sig självt, och du upptäcker att du inte behöver styra eller tänka på den.
Trycket mot din mage, yrsel och hjärtklappning är nog din starka rädsla, ångest och stress.
Och det är klart att du blir rädd, om du tror på din tanke att du skulle sluta andas, d.v.s. skulle kunna dö, om du inte styr andningen hela tiden, är klart att du blir rädd då!!!
Men det är bara en tanke, ingen sanning, andningen styrs av sig självt!
Du har det jobbigt, vet dina föräldrar hur du mår?
Berätta för dem, de kan hjälpa dig att aktivera dig, göra saker för att avleda dina tankar och eventuellt boka en tid till Vårdcentralen för att avskriva astma eller allergi.
Vänd dig till elevhälsovården, de kan också hjälpa dig.
Du ska inte går ensam med din rädsla.
Du kanske behöver se över hela din livssituation, vad som gör dig stressad och sårbar för detta med din andning, och om det finns andra saker i ditt liv som du känner ångest över.
Läs om livsbalans och prova att fylla i listan över balans i livet.
På den här sidan kan du läsa mera om oro/ångest och stress, och hitta olika övningar för att slappna av och stressa ner.
Skriv gärna igen om du vill, kramar Snorkel