Hej jag är en tjej på snart 14år och jag är väldigt deprimerad! Jag går till kuratorn ca 2ggr i veckan och ibland till BUP. Men det hjälper inte så mycket! Jag har mörka tankar och livslusten har nått botten.. Jag gråter väldigt ofta och flera ggr har jag gjort illa mig själv.. Jag orkar snart inte leva med det här! Har ni några tips på hur jag ska göra? Tacksam för svar!

Svar
Hej, tack för ditt mail. Det du beskriver låter väldigt jobbigt. Att inte känna någon livslust och vara så ledsed som du beskriver är mycket tungt. Att du dessutom känner att den hjälpen du får i form av kurators- och BUP kontakt inte är tillräckligt, är inte bra. Så här ska du inte behöva ha det! Har du försökt förklara hur du mår, skriv ned dina tankar och känslor. Vad är extra jobbigt i ditt liv, hur skulle ditt liv se ut för att du skulle må bättre. Gällande kamrater, skola, intressen/fritid och familj. Vad skulle gå att förändra? Du önskar lite tips på hur du ska göra för att må bättre, (vilket är något du kommer att göra även om det inte känns så just nu.) Ett tips är att aktivera sig själv. Att sysselsätta sig med något man tycker är roligt, eller tidigare tyckte om, avleder mörka tankar och man känner sig såsmåningom mera positiv. Finns det någon sport du tycker om som du kanske kan göra eller prova på, t.ex. dansa, handboll, klättra? Det behöver inte vara krävande fysisk aktivitet, utan det kan räcka med regelbundna promenader, kanske med en kompis eller med glad musik i hörlurarna. Andra aktiviteter som rita, måla, sjunga, eller kanske sy något kan också vara bra. Ett annat tips är att ta stöd från vänner och familj. När man är deppig kan det vara skönt att dela med sig av sina tankar och känslor med människor i sin närhet och inte bara med kuratorer eller BUP personal. Det är viktigt att du inte går ensam med dina funderingar och känslor. När du känner att du är så ledsen att du inte står ut, att du vill skära dig för att slippa inre smärta ( som är något som bara hjälper ytterst kortsiktigt, på längre sikt mår du bara sämre av att skära dig) är det viktigt att du försöker rikta din uppmärksamhet på något annat. Det finns många olika sätt att avleda uppmärksamheten på smärtan du känner inom dig utan att göra dig själv illa, du måste bara hitta ditt eget sätt. Några exempel på att avleda sig är; titta på TV, ringa en kompis eller förälder, lyssna på glad musik, ta ett bad, baka en kaka eller kanske bita i en citron. På hemsidan finns det en lista med förslag på aktiviteter man kan göra då man känner sig ledsen, du kan kanske få lite inspiration från den. För en del hjälper det att skriva ned sina tankar och funderingar. Det är ett sätt att få utlopp på det man har inom sig och kan ibland göra det lättare att se saker på ett lite nytt sätt. Prova också problemlösningsspelet på hemsidan. Du visar på att du har en styrka inom dig genom att du söker hjälp och vill förändra din situation. Den styrkan kommer att hjälpa dig att må bättre och hjälpa dig förändra din livssituation, även om det inte känns så just nu. Sköt om dig, många hälsningar Snorkel.