Hej jag är en tjej som har aspergers syndrom.
Jag mår väldigt dåligt!
Nu väldigt ofta händer det saker att jag får panikångest varje dag och jag vet inte vad jag ska ta mig till!
Det finns en person i skolan som drar mig till skolsköterskan varje gång det händer när hon ser det och jag hatar det! Det syns väldigt tydligt när jag har det för då sitter jag och stirrar framför mig och hyper ventilerar+ att jag tappar andan det är jättejobbigt!
Vad ska jag göra? + att jag skär mig själv i armarna. Mvh m

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Du skriver att du har fått diagnosen Aspergers syndrom, som bl.a. innebär en svårighet att förstå sig på andra människor och omgivningen omkring sig.
Detta leder till att man har svårt att klara av olika situationer som blir svåra och jobbiga, och det finns en risk att man får ångest och blir nedstämd på grund av detta.
Var har du fått din diagnos?
Då man har Aspergers syndrom kan man i perioder i livet behöva stöd på olika sätt. Du mår mycket dåligt, får panikångest, och har så svårt att klara av din ångest och nedstämdhet, har inga andra strategier, så att du skär dig själv i armarna!
Berätta för dina föräldrar eller i skolan, vänd er dit där du fick din diagnos.
Så att du kan få hjälp både med vad din diagnos innebär för just dig, få hjälp med strategier för att underlätta i din vardag och sätt att hantera din ångest. De kan också lotsa dig vidare om du behöver hjälp med att sluta skära dig själv. Du skriver att någon på skolan tar dig till skolsköterskan då du får panikångest, och det vill du inte.
Dina föräldrar och du behöver göra upp med skolan om ett gemnsamt förhållningssätt över hur man hjälper dig på bästa sätt, som alla kan vara överens om.
Kan man på skolan hjälpa dig med att andas lugnt så att du slutar hyperventilera, då du känner att du börjar få ångest? Just att hyperventilera är typiskt vid ångest, och leder till att ångesten och obehaget i kroppen ökar.
Att andas lugna andetag, andas ned i magen underlättar.
Läs mera om panikångest, under fliken vad är och vad göra, "rädsla för ångest symtom" på hemsidan, där står det om magandning och avslappning.
Du kan också gå in på Riksförbundet Attentions hemsida, www.attention-riks.nu för att läsa mer om Aspergers syndrom.
Bästa hälsningar Snorkel