Hej jag är 15 år och heter M och jag har mycket ångest och vet inte vad jag ska göra för att det ska bli bra.
Kan någon hjälpa för jag mår inte bra.

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Ångest är ju kroppens larmsystem, din hjärna reagerar på något som händer i din omgivning (ser hör eller upplever något) eller något som händer inom dig själv ( tankar, känslor eller kroppsreaktioner).
Något som händer/du tänker, är "farligt" eller obehagligt. Du tänker eller upplever "fara/obehag" och kroppen reagerar med att sätta igång vårt eget "larmsystem" som ska göra oss "stridsberedda, dvs. beredda på att fly eller slåss.
Detta larmsystem är viktigt att ha vid verkliga faror, t.ex. då vi blir jagade av en ilsken hund, överfallna av en inbrottstjuv eller måste ta oss ut snabbt då det brinner.
Vi behövar vara snabba, starka och smidiga, helt inriktade på att fly eller slåss. Men om vi blir rädda och får ångest, larmsystemet sätter igång för något som vi bara "tänker, fantiserar o upplever" som fara/farligt/obehagligt, t.ex. att prata i klassen, åka buss eller djur/höjder eller sprutor, då är det väldigt obehagligt att känna att larmsystemet går igång. larmsystemet förbereder kroppen genom en mängd reaktioner i kroppen,  ger hjärtklappning, snabb andning, svettningar, spändhet, tunnelseende m.m. Allt för att vi ska bli starka och snabba.
Ångest är helt ofarligt men kan kännas mycket obehagligt.
Läs mera om oro/ångest och i vilka situationer det är vanligt att känna ångest, på den här sidan www.snorkel.se under vad är och vad göra.
Det första man behöver göra är att "hitta" de situationer som väcker ångesten, får larmsystemet att gå igång.
När, var och hur får du ångest? Vad händer precis innan? För att övervinna, lära sig att klara av sin ångest, så behöver man träna på att hantera den, det finns olika tekniket för att klara sin ångest.
Läs under "vad göra" här på sidan.
Vet någon om att du inte mår bra?
Har du någon kontakt med elevhälsan på din skola? Ni kan kanske tillsammns "gå på upptäcksfärd" i din ångest, börja kartlägga när och var du får ångest? Vilka tankar du har innan, hur det känns i kroppen m.m.
Det går att lära sig att övervinna sin ångest, och minska den.
Om man inte längre upplever något som "farligt", obehagligt eller inte blir rädd längre, så sätter inte larmsystemet igång. Skriv gärna igen då du vet lite mera om din ångest, det är då lättare att ge dig konkreta tips och råd hur du kan göra. Många hälsningar Snorkel.