Hej snorkel jag är en kille på 12 år och jag känner bara att mitt liv är skit.
Mamma och pappa är skilda och jag förstår bara inte.Jag vill helst vara hos pappa men det vågar jag inte säga till mamma för då skulle hon bara bli ledsen.
Det är inte det att jag gillar dom olika mycket, men där pappa bor är min första bonad. Och till råga på allt så har jag välldigt många fobier te.x. rädd för att mamma och pappa ska lämna mig när jag sover, också är jag rädd för att åka hiss och det är så pinsamt!!!

Svar
Hej, tack för ditt mail.
När ens föräldrar skiljer sig så blir hela livet upp och ned, så är det faktiskt. Ingenting känns som det ska. Det är svårt för barn/ungdomar att förstå en skilsmässa, man vill att ens föräldrar ska hålla ihop hela livet.
Och barn blir alltid drabbade på något sätt.
Det är viktigt att föräldrar förklarar så noga de kan om skilsmässan, om beslut över var man ska bo etc.
Det är också viktigt att barnen får framföra sina åsikter, sedan kanske det inte alltid kan bli så. Att du hellre vill bo där du bott förut, där din pappa bor nu, är inte alls svårt att förstå.
Har du gjort ett försök att förklara för din mamma hur du känner? Beskrivit de konsekvenser som blir för dig i.o.m. att du flyttat? (t.ex. längre till skolan, mindre utrymme, långt till kompis, mindre tomt etc.)
Allt sådant påverkar en mycket och gör att en skilsmässa känns ännu jobbigare.
Kan du inte prova att prata med din mamma, som det är nu går du bara och mår dåligt och det blir ju jobbigt för henne också, om hon inte förstår varför.
Ni kan kanske komma fram till en lösning så din mamma ändå får träffa dig ofta.
Säg eller skriv ned vad du känner, försök förklara. Du har mycket att vinna om ni kan prata om detta.
Du är rädd att hon blir ledsen, det kanske hon blir, men hon blir ledsen över att du mår dåligt också!
Du är också orolig och har fobier, det är inte ovanligt att de blir ännu värre då man är under stress, vilket föräldrars skilsmässa är. Att man tycker att det är pinsamt att ha rädslor och fobier är också vanligt, men du ska veta att i stort sett alla är rädda för någonting, och man kan träna sig att klara av sina rädslor och komma över dem om man vill och är ihärdig.
Har du läst om oro/rädsla på hemsidan, kollat på Rädda Albin spelet...
Där får du kanske lite uppslag hur du kan träna stegvis på att t.ex. åka hiss.
Börja med att bara gå in i olika hissar, öppen dörr, sedan stängd, med sällskap sedan ensam, stor hiss sedan mindre, åka en våning sedan två och så vidare. Om du tränar på detta, andas lungt, kanske lyssnar på musik, och slappnar av samtidigt, så kommer din rädsla att minska på sikt.
Du kan även träna på att sova själv, vara ensam hemma.
Har rädslan för att mamma och pappa ska lämna dig kommit i samband med att de skiljer sig?
Det är lätt att känna att man som barn blir lämnad och ensam, då föräldrarna lämnar varandra, fast de ju naturligtvis inte lämnar sina barn, men det KÄNNS så...
Har du någon att prata med?
På skolan eller Bup? Ta kontakt med skolans elevvård.
Där kan de också hjälpa dig att träna dig i att övervinna dina olika rädslor. Skriv gärna igen och berätta om hur det går för dig.
Många hälsningar Snorkel.