Hej. Jag är 19 år och tog studenten i Juni.
Nu har jag börjat jobba på en industri där jag inte har någon att prata med då alla är äldre och det är svårt att hitta folk med samma intressen och så vidare.
Jag vet inte vad jag vill göra med livet och vad jag vill göra i framtiden. Jag har en jättebra familj, vänner och en pojkvän runt om mig men ändå har jag så otroligt mycket ångest vissa dagar.
Jag har på senaste gråtit flera kvällar och haft mer ångest än vanligt. Jag lever även med magbesvär som suttit i varje dag (utan överdrift) sen julafton vilket också påverkar min vardag.
På jobbet har jag mycket tankar och känner ofta en återkommande panik i bröstet.
Kommer in på tankar som tillexempel om jag ska flytta eller stanna, vad som händer om jag skulle sluta vara kär i min pojkvän (fast jag vet hur kär jag är och hur mycket jag älskar honom.) Även hur livet blir när många av mina vänner nu flyttar för studier och jobb.
Hur ska jag lösa den här livssituationen? Jag får panik av att må såhär då jag i vanliga fall alltid är glad, sprallig och positiv i livet.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du hade inte uppgivit någon e-postadress så kunde inte svara direkt till dig. Du har hamnat i en ny och svår situation, (nytt jobb med nya arbetsuppgifter, där du dessutom inte känner någon och har svårt att hitta någon som du kan känna samhörighet med) som har flera negativa konsekvenser för dig, och reagerar naturligtvis med ångest, rädsla, obehag.
Och tankar och känslor av att vilja fly- undvika den svåra tunga situationen.
Din ångest (rädsla, katastroftankar, tunga känslor, ångestsymtom från kroppen mm) sprider sig också till fler situationer och du får katastroftankar över flera saker i ditt liv, tänker negativt om framtid, om att tappa vänner, känslor för pojkvännen och så vidare.
Du har även en hög sårbarhet i form av även tidigare grubblerier och ovisshet över framtid och livet, problem från magen med mera.
Det positiva är att du har en jättebra familj, vänner och pojkvän, som finns för dig.
Ångest är smärtsamt och mycket obehagligt ibland, men inte på något sätt farligt.
Ångest är kroppens reaktion på en "fara" det är en överlevnadsstrategi som vi haft sedan vi var "grottmänniskor", och helt avgörande för mänsklighetens varande, fortlevnad och utveckling.
Även idag är det viktigt, än om vi inte alls lever med "faror" på samma sätt som förr, då giftiga växter, farliga djur och insekter, vattenmassor och jordskred, och andra krigsinställda infödingar var en stor del i vår vardag.
Vi upplever en "fara, ett obehag", ofta är reaktionen inlärd utefter tidigare erfarenheter,
(och vi har som en "inbyggd scanner" som scannar av omgivningen efter dessa faror vi är rädda för)
Hjärnan signalerar FARA och hela kroppen ställer in sig för att kämpa eller slåss, fly eller undvika denna "upplevda fara, kämpa för överlevnad.
Syret går till musklerna istället för till hjärnan, därför har man svårt att tänka klart, planera, se konsekvenser och så vidare, vid ångest.
Om man blir jagad av ett livsfarligt djur, och man måste använda alla sina sinnen för att fly och slåss mot detta djur, så behövs en massa "extra styrka" i kroppen.
Hjärtat pumpar snabbt, slår hårt, pulsen ökar och andningen blir snabb och ytlig. Detta för att blodet snabbt ska ut till musklerna för att göra oss starka och snabba, andningen blir snabb och ytlig för att syresätta blodet snabbt, av samma anledning. Kroppen blir spänd och beredd. Vi får tunnelseende- allt fokus på faran, inget annat ska ta uppmärksamheten. Man fastnar då lätt i katastroftankar.
Det är även så att det vi uppmärksamma förstärks och ökar
(visst har du sovit bredvid någon som snarkar extra högt, man kan inte tänka på något annat, känns som det ekar i hela rummet) .
Andra funktioner i kroppen sätts i vila, då de inte behövs i kriget för överlevnad, tex matsmältning, vilket kan ge olika symtom från mage och tarm med mera.
Det händer mycket i kroppen.
Våra tankar blir också helt fokuserade på allt detta med "faran" och det som händer i kroppen.
Du skulle inte reagera på detta OM du blev jagad av ett farligt djur, men om man är hemma i soffan, börjar tänka på något man tycker är hemskt och jobbigt, katastroftankar, så blir det mycket obehagligt.
För att bena ut lite vad du kan göra för att underlätta din situation, så ger jag några exempel.
- Kolla upp din mage hos Vårdcentral, är det stressmage eller annat som påverkar dina symtom från magen.
- Kontakta SYO, yrkesvägledare, googla, det brukar finnas inom kommunen, för att på ett strukturerat sätt fundera över vad du vill med din framtid.
Man kan tex göra test över olika yrken, hur de passar en och så vidare.
- Jobba med verktyg, strategier för att hantera, minska ångest.
- Jobba med verktyg, strategier för att inte fastna i negativa tankar.
(tankar är tankar, ingen sanning.) Bli medveten om när och vad du tänker, balansera med en positiv tanke, var medveten om att nu ”skenar katastroftankarna iväg”.
Det finns många övningar och verktyg på denna webbsida och i våra appar, Skills Snorkel reglera känsla använd kod x330
och appen snorkelövning (läs under appar hur du laddar ner dem.
Vid ångest behöver man få igång kroppens andra system "lugn och ro" systemet, för att ångesten ska minska, för att kunna tänka klart och balanserat, det är då till hjälp att använda avslappnings och andningstekniker.
Medveten närvaro är också ett verktyg som kan vara till stor hjälp, att träna på att vara här och nu, istället för där och då och fastna i oro och katastroftankar. Läs mera om Medveten närvaro och prova övningar på webb och appar.
Detta blir ett långt svar. Tipsar dig att också läsa andras frågor och svar i frågelådan om oro/ångest och om negativa tankar.
Skriv igen i frågelådan om du vill, kram Snorkel.