Hej har en fråga, har växt upp i ett flertal fosterfamiljer och blivit behandlat som deras slav, den sista familjen jag bodde i hade 4 egna barn och sen kom jag som fosterbarn. Efter 1 år fick vi 1 tös till på 9 år, då var vi 6 barn.
Jag blev utnyttjad av att passa alla barnen och fick inte åka med i bilen på grund av 1 plats för lite, blev sviken hela tiden och lämnade deras ungar på dagis om om igen och gjorde allt i hushållet,,,
Nu e jag 24 år har en underbar extrafamilj som tar mig som deras dotter och deras 2 barn ser mig som storasyster, dom hjälper mig med allt och jag hjälper dom.
Har eget boende,,men problemet är att dom kanska ska få ett foster barn nu och jag är rädd för att jag blir sviken igen, blir bortglömd som dom andra familjerna,,,
Känsla är så jobbig men går och bär på den hela tiden, sitter väl kvar efter vad jag råkat ut för innan,,men kan inte säga det till dom.
Vad ska jag göra

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har haft det väldigt tufft i livet, haft en otrygg uppväxt med flertalet fosterhem och vuxna som du inte kunnat lita på, utan de har svikit dig på olika sätt.
Du fick dela uppmärksamheten med många barn, blev t.o.m. "utstött" då ni var för många, och fick ta mycket ansvar. Det sätter spår.
Trots detta har du lyckats komma på fötter och fungerar ganska bra, och har äntligen fått en extrafamilj som du litar på och som har tagit dig till sig som deras egen dotter/syster.
När man har haft jobbiga upplevelser, har "dåliga erfarenheter", som inneburit smärta och ångest, rädsla, sorg eller andra starka känslor, så är det inte konstigt att det gör oss vaksamma på liknande händelser, "varnar oss" så att vi ska "akta oss" och inte bli utsatta för samma sak igen..
Det är en "överlevnadsinstinkt" och något som vi har med oss sedan vi levde som grottmänniskor och hade en mycket "farlig" omgivning, farliga vilda djur, farliga miljöer, andra människor som krigade med oss o.s.v.
Då var vi helt beroende av den här vaksamheten, minnet av något farligt och skrämmande, och att hjärnan varnade oss om något liknande kunde hända.
I dessa dagar så lever vi inte i en farlig miljö på samma sätt, men samma mekanismer finns kvar. Och är viktiga vid lite andra "faror" då en bil kör emot oss på fel sida av vägen, jagade av en ilsken hund, börjar brinna m.m. Vi måste reagera snabbt och starkt, bereda oss på att fly eller slåss. En massa reaktioner sätter igång i kroppen för att förbereda oss.
man behöver säga till sin hjärna, det är OK, lugnt, behöver inte slåss, det här är en helt annan situation än den jag varit med om tidigare.
Påminn dig själv om det som är bra istället för att fokusera på negativa "tänk om" tankar som väcker din ångest.
Att alarmet i dig sätter igång när du hör talas om ett nytt eventuellt fosterbarn, och att det då självklart blir något negativt som medför att du skulle bli bortglömd, undanskuffad och sviken, är inte konstigt alls.
Det behöver ju naturligtvis inte alls bli så, din nuvarande familj låter inte alls som de andra familjerna, men din rädsla och ångest, alltså detta alarm som kroppen har, har satt igång i alla fall.
Din familj låter så bra och har verkligen tagit dig till sig, att försöka beskriva för dem om din rädsla vore nog det allra bästa.
Din känsla blir som hos ett sviket litet barn som ser att mamma bara gosar och har tid med det nya lilla syskonet, något som är vanligt då man är liten.
Din känsla blir lika stark trots att du är vuxen.
Att ni pratar om det, att din familj vet om hur du känner och att ni på olika sätt kan lindra din rädsla, hjälper dig att hantera ångesten.
De har absolut både tid och kärlek som räcker åt både dig och det nya fosterbarnet, precis som hos alla föräldrar. Att få känna att mina känslor och att jag är rädd för, är ok, inte är konstigt alls, och att andra hjälper mig, trots att de kanske tycker att min rädsla är helt obefogad, är väldigt skönt.
Läs gärna mera på den här sidan om hur man han hantera ångest på andra sätt, www.snorkel.se t.ex. genom medveten närvaro, träna på att omfokusera, styra fokus, att vara helt i nuet istället för att låta tankar på hemska saker som eventuellt kan hända i framtiden ta över, en framtid som vi absolut inte vet något om.
Sköt om dig, kram Snorkel