Hej snorkel! Jag är livrädd för åska och kan absolut inte sov a om jag vet att det bara är risk för åska när ni läser det här så tänker ni kanske att det inte är så farligt fast det är värre en ni tror, Har ni några tips skulle ni kunna mejla dom till mig då snälla

Svar
Många människor är rädda för åska. Förr var husen byggda på ett annat sätt vilket innebar att hela hem kunde brinna ner vid åsknedslag.
Idag är det inte lika stor fara längre, husen är annorlunda byggda, har åskledare osv. Rädsla behöver inte alltid ha att göra med om det finns en verklig fara eller inte. Läs mer om det på hemsidan under Vad är oro/ångest? Om du är rädd ofta (året runt, dagligen) och din rädsla hindrar dig från att göra saker som du vill göra, om du undviker vissa aktiviteter, behöver du träna dig genom att utsätta dig för det som du fruktar (blixtar, åskljudet, mörka moln etc), lite i taget och att stanna kvar fastän det känns jobbigt.
Ibland kan det också vara så att man är väldigt uppmärksam på vädret, går in och kollar på nätet om det ska bli åska, tittar efter moln osv. Det håller snarare kvar rädslan i långa loppet och därför är det bra att försöka dra ner på såna kontrollerande beteenden.
Om du däremot är rädd några ggr per år, under sommaren kanske det kan räcka med att du försöker avleda din uppmärksamhet då, t.ex. genom att lyssna på bra musik, läsa, prata med ngn du känner dig trygg med, avslappningsövningar, skriva brev, lösa korsord etc.
Prova att koncentrera dig på något annat än just åskan, vilket såklart är svårt när man är rädd, men att ändå försöka.
Läs mera på www.snorkel.se om oro/ångest och steg för steg träning.
Kram Snorkel