Är konstant stressad, kan inte kontrollera mina känslor. Känner mig ensam och övergiven. Har ingen jag kan prata med, vågar inte prata pm mina problem eller känslor med mina föräldrar eller vänner. Känner konstant att alla ska döma mig och känner att hjärtat slår för fort. Har svårt att sova på nätterna och börjar gråta hela tiden men visar det ALDRIG för någon. Känner en konstant smärta i bröstet. Vad ska jag göra?, lider jag av ångest. Sökte upp på i tre et om olika typer av ångest och en typ som passade in på mig var GAD. Kan det stämma?

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du hade inte uppgivit någon mailadress så kunde inte svara direkt till dig. Du beskriver starka ångest/stress symtom (ångest och stress har samma system i kroppen) (negativa katastroftankar, starka negativa känslor och starka symtom i kroppen tex hjärtklappning) Du har svårt att sova och är känslig och har lätt till gråt. Snorkel har skrivit i flera frågor/svar om vad ångest är och varför vi har detta viktiga larmsystem. Tipsar dig att läsa andras frågor/svar om ångest, så förklarar det mera (tex. "nytt jobb har sådan ångest" här bland svaren) Jag kan inte svara på om det är GAD du har, det behövs göra en mera omfattande utredning för att konstatera det. Du behöver då ta kontakt med i första hand Vårdcentral, och psykiatrisk mottagning. Är du under 18 år så är det BUP man vänder sig till. Du kanske behöver professionell hjälp för att må bättre. Denna webbsida handlar mera om information om olika former av psykisk ohälsa samt om konkreta förslag på ”egenvård” tidiga insatser, hjälp till självhjälp. Ångest är ett viktigt larmsystem vid verklig fara/obehag, som ska få oss att agera- fly eller slåss vid fara. (läs mera om ångest på webben) Men om starka känslor och negativa tankar, utan egentlig grund och fara, driver fram stark ångest som påverkar livet och livskvaliteten negativt, så kan man behöva jobba med att reglera starka känslor och hantera ångesten/minska stress. Vi har en App som heter Skills Uppsala- Snorkel reglera känsla, ladda ner den, använd kod X330 och gör sedan ett eget lösenord. Där kan du läsa om starka känslor, varför man har känslor, beteenden som hänger ihop med känslan mm Där finns också övningar för att reglera starka känslor. Finns också en App som heter Snorkelövning, ladda ner den också, där finns övningar i bl.a. medveten närvaro-mindfulness, att träna på att vara i nuet istället för att hamna i oro över framtid eller saker som redan hänt. Läs också information om medveten närvaro, både på webben och i appen. Man behöver träna på detta, som med allt nytt man lär sig. Börja med enkla här och nu övningar, använd dina sinnen och styr uppmärksamheten på det du gör. Du känner dig ensam och övergiven, rädd hela tiden att andra ska döma dig. Gissar att det också medför att du inte ”släpper andra in på livet” vilket gör känslan av ensamhet ännu starkare. Att börja fundera på vem man kan berätta för, och hur man vill uttrycka sig, kanske skriva ned för att försöka förklara, kan vara ett första steg. Att gå runt och hela tiden ”hålla masken” gör att ditt lidande, din ledsnad och din ångest blir ännu värre. Om du vågade berätta lite, för någon, så skulle du upptäcka att ångest är något nästan alla kan känna i olika perioder i livet. En naturlig känsloreaktion som man dock kan fastna i och den förvärras. Ta hand om dig själv, sömn är en mycket viktig grundsten för psykisk och fysisk hälsa. Avslappning och andningstekniker kan vara till stor hjälp även här. Skriv igen till frågelådan om du vill, kram Snorkel.