Hej, jag är en 16-årig tjej som sedan jag började gymnasiet har haft väldigt mycket att göra. Jag valde linjen natur som är en linje med mycket plugg. Jag valde även en skola som ligger långt bort ifrån där jag bor (ca.1,5 h med buss). Samtidigt håller jag på med en sport och tränar ca 15 timmar/vecka. Med så mycket att göra könner jag mig ofta stressad och det känns alltid som att dagens timmar inte räcker till för allt det jag måste göra. Detta leder till att jag ofta får sitta uppe och plugga på natten. Jag går ofta och lägger mig runt 2-3 på natten. Men även om jag hinner ikapp med skolarbetet i tid kan jag aldrig somna tidigare en 2. Det är som att min kropp har vänjt sig vid ca 4 timmars sömn. Men jag börjar bli orolig för att detta inte kommer att hålla och att min kropp typ inte kommer orka med tillslut. Häromnatten till exempel somnade jag inte försens 4 (en timme innan jag ska upp igen) och när mitt alarm sedan gick vaknade jag som i panik och bara skrek jättehögt utan någon riktig andledning. Jag hade inte drömt något utan jag bara fick panik typ. Kan detta vara ett tecken på att jag är stressad eller kan det bero på något annat? Och vad kan det isåfall vara? (Jag kan ju även lägga till att jag fick ett liknande anfall en gång när jag var mindre. Efter att ha sökt runt lite tror jag att jag drabbades av någon slags sömnparalys som sedan utlöste en panikattack)

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du beskriver en tuff och slitsam livssituation, det du beskriver är kanske en reaktion på just det, att det är symtom på stress och ångest att du fått svårare att sova och upplevde "panikkänslor". Du kanske är fysiskt och psykiskt ”slutkörd” efter en mycket tung period. Ofta blir vi mer medveten om detta på kvällen då man börjar ”varva ner” och tar det mera lugnt efter dagen, då man ska försöka sova. Stress kan vara något bra, något som gör oss alerta, fokuserade och förberedda på någon ”svår uppgift eller situation” vi ska klara av. Det är samma system i kroppen som vid ångest. Det som är viktigt är återhämtning, att man låter kropp och knopp hitta ett lugnt läge igen, och naturligtvis är sömnen jätteviktig. (Vi kan nog klarar oss under en kortare period med lite sömn, men sedan orkar inte kropp och knopp längre, och man märker av olika symtom, både från hjärnan och rent fysiskt. Som sömnsvårigheter, koncentrations och minnes svårigheter, nedstämdhet mm) Tyvärr är det inte så enkelt med sömnen, om man ligger och tänker att "jag måste sova" då går det inte alls, kroppen blir då uppstressad, försvarsinställd, kampberedd, och vem kan sova mitt under en livsviktig kamp. Så även där är det andning, avslappning och tekniker för lugn o ro, kvällsrutiner mm som "intalar" kroppen att det är OK att slappna av och komma till ro, den behöver inte vara "stridsberedd. Fysisk aktivitet är en jättebra återhämtning, OM inte den också till slut blir ett stressmoment, med allt för mycket krav och ger mindre energi än den tar. Det är lite olika vad som blir återhämtning för olika personer, men tekniker som avslappning, medveten närvaro och andningsövningar kan vara ett sätt. Det finns många instruktioner och övningar både på webbsidan samt vår App Snorkelövning som du laddar ner gratis. Även fysisk aktivitet minskar stresshormoner. Går man länge med en förhöjd stressnivå, utan återhämtning, det kan vara skadligt för kroppen, och man börjar få symtom, som tex tryck över bröstet, ont i magen, extra känslig, svårt att sova mm i en ond cirkel (läs mera om stress under flikarna VAD ÄR och VAD GÖRA på webbsidan) Hur ser det ut i ditt liv just nu, prova att fyll i formuläret BALANS I LIVET och använd VECKOKORT FÖR BALANS I LIVET som finns på webbsidan, vad ger dig kraft och energi och vad tar kraft och energi? Det kan ge dig en hint om saker du kanske behöver förändra, öka eller minska i livet. För naturligt vis, OM man har en allt för stor obalans, ständigt lever i stark stress och press, så behöver man minska på det, inte bara jobba med återhämtning. Men vissa gånger så kan vi inte minska stressen, den kan bero på stora livsförändringar, trauman som redan hänt sorg och saknad etc , alltså sådant vi behöver jobba oss igenom, acceptera och försöka gå vidare i livet. Fundera lite över din livssituation, hur du skulle kunna få mera balans, plats för återhämtning och vila, och få en rofylld sömn. Läs mera på denna webbsida prova övningar och ladda ner Appen Snorkelövning. Skriv igen i frågelådan om du vill och berätta mera. Kram från Snorkel Har du sett att du kan ge anonym feed back på vår webbsida, vad du tycker varit bra och ge kommentarer och förbättringsförslag. Har svaret på din egen fråga kunnat hjälpa dig på vägen? Klicka här