Ångest på grund av jobb. Hej, jag har precis efter studenten börjat jobba timmar på en fabrik. Jag har gått klart upplärningen och har snart gått klart min första vecka själv som arbetande. Men varje gång jag ska dit antingen på kvällen eller dagen så ligger jag länge och bara gråter för att jag inte vill dit. Jag vill inte att detta ska låta som att jag är lat eller bara bekväm eftersom jag aldrig har jobbat särskilt mycket innan. Men när jag går dit så känner jag mig dum, det känns som att alla hatar mig, jag har ett rent hat mot att gå dit. Och jag vet inte vad jag ska ta mig till.. Just nu vill jag säga upp mig men det känns som att jag är tvungen att jobba där eftersom det bara har varigt någon månad sen jag började, jag har inte fått någon kopia på mitt arbetsavtal så jag minns inte riktigt vad jag är tvungen att göra. Eller hur länge jag måste jobba hos dem. Just nu känns det väldigt mörkt och jag tycker inte att man ska behöva ligga med ångest och gråt innan varje arbetsdag.

Svar
Hej, tack för ditt mail. Jag vill bara börja med att säga att det inte alls låter som om du är lat eller bekväm, tvärt om, då skulle du inte ”bry dig alls” och inte ha denna tärande ångest.. Du VILL prestera, göra bra ifrån dig, klara av, räcka till, vara gillad osv. Du vill det VÄLDIGT MYCKET dessutom, det gör att bara tanken på att det INTE skulle vara så väcker denna ångest. Ångest är vårat inbyggda larmsystem- ”brandlarm” en överlevnadsstrategi som vi haft sedan människan började sin utveckling. Då levde vi med massor av faror och var helt beroende av detta system för att överleva. Vi har som en inbyggs ”scanner” som scannar av eventuella faror och kickar igång vid misstänkta faror. Då behöver kroppen förbereda sig för att fly eller slåss (eller frys), vi blir paralyserade/spelar död) mot den uppfattade faran. Problemet är att hjärnan kan inte skilja på en verklig fara, (jagad av ilsken björn, påkommer en inbrottstjuv, bil kommer mot oss på fel sida vägen) utan systemet(stress/ångest-systemet) kickar igång även av en ”fara” som finns i vårat huvud, bara något vi ”tänker” (att göra bort sig, att inte klara av, att misslyckas, göra fel etc) Hjärtat slår hårt för att pumpa blod ut till musklerna så vi blir starka/snabba, andningen blir ytlig för att syresätta blodet till musklerna, tunnelseende-allt fokus på ”faran”, varm/svettig etc, spänd och förberedd för flykt/strid i hela kroppen, (läs mera om vad är och hur känns ångest) Tankar och känslor påverkas också, allt för att verkligen få oss att reagera-agera mot denna fara, som då egentligen inte ÄR en verklig fara, bara finns i vårat huvud/tankar… Du är i en ny, för dig svår situation, ”ny på jobbet” med allt vad det innebär, egna krav och förväntningar, och även egna tankar på ANDRAS krav och förväntningar på en. Detta är något som nog de flesta kan känna igen i olika grader. Du känner ångest och starkt obehag inför och när du ska till jobbet, ångest/stress-systemet är igång- och du vill allra helst fly eller undvika denna ”fara” reaktionen är helt normal. Vi SKA fly eller slåss mot verkliga faror, MEN detta är inte en verklig fara (för ditt liv) utan det som ”spökar” är dina katastroftankar. Våra tankar påverkar oss väldigt mycket, gnagande ”tänk om” tankar so får oss att känna en massa starka känslor. När stress/ångest systemet startar så är det vår äldsta del i hjärnan som det utgår ifrån Amygdala, som inte har någon koppling till andra delar av hjärnan frontalloben, där våra funktioner som se mönster, tänka logiskt, planera osv finns. Amygdala – känslocentrat, ska bara få oss att agera snabbt, UTAN att tänka och fundera. Man kan alltså inte ”tänka klart”. När vi gör saker, agerar, utefter känslan- så känns det helt rätt just då, men efteråt när känslan är lika stark så kan man tänka, hur kunde jag göra så.. ?? När man tydligare ser konsekvenser och sammanhang. Vill tipsa dig om ett TV-program som heter Din Hjärna, med Anders Hansen finns på SVT-play, titta på avsnittet hjärnan och stress, det förklarar bra vad som händer. När man är ung och ”ny på jobbet” behöver man verkligen stöd och coaching, man hamnar ofta i situationer som känns nya och svåra- vårat stress/ångest system kickar igång, och vi får ”kortslutning” kan inte tänka klart vad vi ska/kan göra. Du skulle verkligan behöva en kopia på ditt arbetsavtal- behöva se och förstå vad det är som är dina arbetsuppgifter, det behöver alla. Kan du inte be den som anställde dig om det? Eller den du gått med under introduktionen? OM vi flyr-undviker, faror som inte är egentliga faror, t.ex. då i din situation, OM du säger upp dig, slutar, så är risken att vid NÄSTA jobbtillfälle så är din scanner ännu mera vaksam, dina orostankar startar och ditt stressysten kickar igång ännu lättare. Att i små steg övervinna och lära sig hantera tänkta ”faror” är sättet för att lära sig hantera ångest och säga till hjärnan ”det är ok, jag fixar detta, behöver inte fly”. Vi får kontakt med vårat ”lugn och ro” system i hjärnan istället. Bra sätt att göra det på är att använda tekniker som avslappning, lugn andning och medveten närvaro (mindfulness). För att göra det behöver vi möta ångesten- stanna kvar i situationen (om vi inte verkligen BEHÖVER fly undan) andas lugnt, slappna av i kroppen, observera och beskriva situationen, hur man tänker och hur man då känner, för sig själv. Om du lär dig att klara av din ångest i din arbetssituation, men ÄNDÅ sedan väljer att sluta på jobbet, så har du mycket bättre förutsättningar för att klara av nästa stressande situation och nästajobbsituation. Men naturligtvis är valet ditt. Kolla på TV om Din hjärna-stress. Snorkelwebben beskriver en del om ångest under VAD ÄR och VAD GÖRA. Det finns också 2 appar, dels Snorkel reglera känsla, som beskriver känslor och känslors funktion- vad känslan vill få oss att göra. Det finns övningar i att stanna upp bli medveten, andas lugnt och slappna av. ( Sök på Skills Uppsala, ladda ner pusselbiten/logga använd kod X330- gör sedan ditt eget enkla lösenord) Finns även en app som heter Snorkelövning, med olika röstövningar för att hantera svåra situationer och känslor. Bl.a. genom medveten närvaro. Läs även om stress på snorkelwebben, och om återhämtning och förebygga sårbarhet. Stress är inte farligt för oss, men man behöver återhämtning för att komma ner i varv igen. Det kan vara just ovanstående tekniker, men även andra saker vi gör som får oss att bli lugna och ”avslappnade”. Fysik aktivitet är också en bra och viktig aktivitet för att få kroppen att gå ner i varv. Detta blev ett långt svar, läs mera på webben om andras frågor/svar gällande ångest. Hoppas att detta kan vara en liten bit på vägen för dig. Ta hand om dig själv, mat, sömn och fysisk aktivitet är grundstenarna för allt mående, både fysiskt och psykiskt. Skriv till frågelådan igen om du vill, kram Snorkel.