Hej mitt namn är xx, jag har senaste tiden haft sån ångest speciellt på kvällarna, blir väldigt yr och orkar knappt något när jag får det och det kan hålla i sig i lite mer än en timme, haft det snart i 1 månad!
Blir väldigt rädd för har aldrig haft det innan. Är precis som jag kommit in i en ond cirkel, har mycket döds ångest med, f blir rädd för jag ska bli sjuk och sånt.
Har varit hos läkaren med och uteslutet något tagit blodprover och läkaren sa med det är stress och ångest!
Är det vanligt att få så yrsel och hjärtklappning det är så jobbigt!
Mvh x

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Ångest/oro är en otroligt stark kraft, vilket den behöver vara, det är vårt skydd och en livsviktig överlevnadsstrategi, ska skydda oss från faror som kan hota vårt liv.
Som ett brandlarm som larmar oss vid misstanke om fara.
Om det bara var en ”svagt tickande klocka” så skulle vi inte lyssna och agera snabbt och effektivt vid verkliga faror, som då vi kommer hem och överraskar en inbrottstjuv, blir jagade av en ilsken björn, eller en bil kör emot oss på fel sida av vägen.
Man måste reagera och agera snabbt och direkt, utan att tänka så mycket.
Den delen i hjärnan som är vårt ”brandlarm” heter amygdala, sitter under örat, det är den äldsta delen av hjärnan. Så detta ”larmsystem” har funnit med oss sedan vi var ”grottmänniskor” och tack vare det så har vi överlevt och utvecklats som människan vi är idag.
Den delen av hjärnan där förnuft, planering, logiskt tänkande mm sitter heter Frontalloberna, som sitter under pannan.
Amygdala har ingen kontakt med frontalloben utan man ”känner och agerar” utan förnuftigt tänkande då larmsystemet ”kickar igång”.
Därför agerar vi inte så ”smart och genomtänkt” då vi följer akuta känslan vid ångest, fast det kanske känns så just då. Brandlarmet har som en scanner som scannar av tecken på ”eventuella faror” och vid minsta misstanke sätter larmet igång.
Den larmar kroppen för att förbereda oss för att fly ifrån eller kämpa/slåss emot ”faran”. Hjärnan kan som sagt inte skilja på verkliga faror, och faror som bara finns i våra tanker ”tänk om” tankar, tänk om jag har hjärntumör, tänk om de ljuger och döljer för mig, tänk om jag är sjuk, tänk om jag får yrsel ikväll igen.
Dessa ångesttankar drar igång amygdalas stress/larmsystem, som larmar till vår kropp, hjärtat slår snabbt och hårt för att pumpa blod ut i musklerna för att göra oss starka och snabba, kroppen blir spänd för att förbereda för fly/slåss, andningen blir ytlig för att syresätta musklerna av samma anledning, vi får tunnelseende- allt fokus ska vara på ”faran” . Att man andas ytligt och snabbt skapar på sikt obalans mellan syre och koldioxid i blodet vilket ger yrsel, mm
(läs mera om ångest under VAD ÄR och VAD GÖRA).
När du känner starkt obehag-rädsla/oro- så följer du din känsla-tror på alla symtom, kanske försöker fly från obehaget genom att göra eller inte göra vissa saker.
Kanske kontrollerar, fastnar i ältande, kollar av kroppen hela tiden om det ska kännas något, med mera. (Fundera på vad du GÖR, då du får ångest.)
Att göra en somatisk kontroll, där man undersöker somatiska orsaker bakom dina symtom, är naturligtvis viktigt och rätt, men sedan kan det handla om att acceptera att detta är nog ångest (om man inte hittar somatiska orsaker) och börja jobba för att hantera ångesten.
Läs mera om ångest och vad man kan göra för att reglera ångest på www.snorkel.se
Tipsar om Snorkels app Skills snorkel reglera känsla, ladda ner den (gratis) läs om appen under fliken appar, använd kod X330. Det handlar om att stoppa sig själv, andas lugnt och slappna av, alltså göra tvärt emot det man vanligtvis gör då man får ångest.
I appen Snorkelövning finns röstövningar och information för att hantera ångest, stå emot impulsen och tankar som ställer till det för en.
Andningsövningar, avslappning och medveten närvaro.
Medveten närvaro (mindfulness) handlar om att träna på att bli medveten, och styra uppmärksamhet och fokus till nuet, till där man vill ha den, istället för mot oro, ”tänk om tankar” mm.
Läs mera om medveten närvaro, mindfulness och prova våra övningar på webbsidan och i appen Snorkelövning.
På webbsidan finns också beteendeanalys på startsidan. Det handlar om att se mönster och beteenden, problembeteenden, alltså saker vi gör som fungerar på kort sikt (vi kanske slipper oro eller vinner lugn, men på längre sikt så ÖKAR oro eller att beteendet får andra negativa konsekvenser.
Se introduktionsfilmen, läs informationen, kolla på färdiga kedjor.
Gör din målsättning (var är jag nu vart vill jag nå-klara av, och vägen dit) samt prova först med färdiga alternativ.
Hoppas detta långa svar var en bit på vägen.
Berätta för din familj om hur du mår, så att de kan stötta dig och hjälpa dig använda verktyg.
Skriv igen i frågelådan om du vill, läs också andras frågor/svar. Kram Snorkel