Hej.. Jag vet inte vad jag ska göra! Innan jag ska gå till skolan på morgonen mår jag jätte dåligt. Jag blir illamående och jätte nervös. Och oftast håller det i sej tills jag kommer hem. Jag är så rädd för att någon skall säga att jag är ful eller inte passar in. Jag är väll ganska"tuff" på utsidan i skolan men inombords så håller jag på att bryta samman. Tänk om nån tycker att jag är ful??! Vad ska jag göra?

Svar
Hej Det låter som om du har det jättejobbigt, oro och ångest varje morgon, som leder till illamående. Men du gör ett jättejobb och kommer iväg till skolan i allafall, och det är mycket bra. För om du börjar vara hemma så blir bara ångesten värre då du ska försöka gå dit igen. Du är rädd att någon ska säga att du är ful eller inte passar in. Att vara alla till lags, passa alla i smaken vad gäller t.ex. utseende, kläder eller stil, är en omöjlighet. Det finns så många olika tycken och smak. Att sträva efter att ALLA ska bli "nöjda" leder bara till ständig osäkerhet. Det är tufft att vara ung, man är osäker på sin egen smak och vad man gillar och andra jämnåriga kan vara hårda "domare" och utan att tänka sig för hur det känns för andra, slänga ur sig taskiga kommentarer. Om du tänker efter så är det nog så att inte heller du tycker lika som alla eller tycker om precis allt. Det är också viktigt att komma ihåg att för att någon inte gillar något så är det inte så att detta något ÄR fel eller fult för alla, utan bara att det finns någon som inte gillar det... förstår du vad jag menar?? Har någon sagt något till dig någon gång eller är det bara tanken på att någon skulle göra det, som ställer till sådan oro och ångest för dig? Tankar på att något "hemskt" kan hända, kan vara en stor källa till ångest, man glömmer att det bara är en tanke och inte verklighet, eftersom man tror på sin tanke. Har du kompisar i skolan som du kan lita på, vara tillsammans med och känna dig trygg med ? Kan du försöka strunta i dina tankar då de kommer och koncentrera dig på något annat, t.ex. det du gör, skriver, pratar, läser, lyssnar etc. Finns det situationer då du känner att du duger, är omtyckt och bra på något, försök att tänk på de situationerna lika ofta som du tänker tankar på, och oroar dig för, att INTE duga och passa in, på morgonen. Har du någon att prata med om din oro? Om inte, kan du vända dig till elevvården på din skola eller ungdomsmottagningen där du bor, för att få stöd och hjälp att antera din ångest. Många hälsningar Snorkel