Hej! Jag är en träningsnarkoman på 19 år och har under största delen av mitt liv älskat att träna.
För att få en lång historia kort så ska jag slå ett personligt bänkpress rekord på 100kg om två veckor, jag misslyckades med lyftet 2018 och föll då i en djup depression då jag knappt kunde gå ut för att handla utan att skämmas och känna mig som ett stort misslyckande..
Efter att jag gjorde 3 desperata försök så låste jag in mig på toaletterna på gymmet och för första gången släppte den "tuffa" sidan av mig för att gråta på ett sätt jag aldrig gråtit förut.. Efter ett nytt träningssätt och många ändringar sen förra försöket så känner jag att jag borde klara av 100kg.
Däremot så kan jag inte sluta tänka på OM jag misslyckas, börjar gå runt om dagarna nervös och har knappt någon aptit alls vilket ger mig ännu mer ångest för jag då inte kan få i mig den mängd kalorier jag behöver för träningen samt rekordet.
Har haft en sån SJUK historia med ångest och detta kan låta skumt för många, men efter allt jag gått igenom psykiskt under de senaste åren så är detta lyft inte vilket lyft som helst. För mig är denna 100kg milstolpe symbolisk.
Jag har aldrig varit väldigt bra på något, utan alltid vart någorlunda ok på de flesta hobbys jag har haft, så viljan att för en gångs skull kunna brilljera på något jag brinner för är stor.

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Man blir väldigt berörd av ditt mail, och här har du åtminstone ytterligare ett gäng som kommer att hålla tummar och tår för dig.
Jag skulle kunna skriva en hel del om just din formulering ”träningsnarkoman” och det faktum att du förra gången, då du inte var redo att genomföra ditt tunga lyft, och i ren besvikelse lät det ta över hela ditt liv och hamnade i en djup depression, dömde dig själv så hårt att du inte kunde gå ut för att skammen var så stor..
Jag är helt säker på att det inte finns någon medmänniska du skull döma så hårt, när de kämpat djupt för något, brinner för något, försöker men inte är redo, inte lyckas ända fram.
Då skulle du peppa, vara ett stöd, berömma insatsen, få personen att inte ge upp, fundera hur du kunde hjälpa till, vad behövdes mer av/mindre av- för att kunna klara av etc etc.
Dig själv stänger du in och straffar hårt…
Det säger en hel del om din syn på dig själv, och precis som du skriver att du har en tuff och svår bakgrund med psykisk ohälsa, det kan knäcka vem som helst, och få en att ha en negativ självbild.
Det är inte konstigt att du ser på detta lyft som en revansch, nu ska du visa dig själv och andra att du klarar detta.. Du tänker att det är din ”one and only” chans, NU gäller det..
Du vill verkligen känna att du klarar och lyckas, det är lätt att sätta sig in i.
Du börjar dock oro dig, tänker tillbaka på ditt förra försök som inte gick, minns alla känslor och tankar från då, KROPPEN börjar också minnas, stressystemet i kroppen är igång hela tiden, du tappar aptit och får inte den energi du behöver.
Just att du har detta tänkande gör att ditt stressystem sätter igång, din hjärna sänder signaler till kroppen att nu är det fara/hot/vi måste kämpa/slåss/fly etc, det gör att du är extra spänd och uppe i varv, vilket kan ge extra energi just då det sker, men går man flera veckor/månader innan med detta påslag så tar det en massa energi från kroppen, energi som din kropp och dina muskler skulle behöva..
För egentligen, rent krasst, visst är det så att om man lyfter 95 kg 100 gånger, 96 kg 100 gånger, 97 kg hundra gånger etc så klarar man 100 till slut..
Och att du faktiskt har hur många gånger som helst på dig.. Du når ditt mål förr eller senare.
Vårat stressystem är en överlevnadsstrategi, något som funnits sedan vi levde i grottor och på savannen, något som ska hjälpa oss klara av eller fly från verkliga hot och faror.
Det behövs även idag om vi t.ex. håller på att bli överkörda av en bil, påkommer en inbrottstjuv, blir jagade av en ilsken hund etc.
Problemet är att hjärnan kan inte skilja på en verklig ”fara” /stressande situation, och en som bara finns i vårat huvud, våra tankar och föreställningar- det sätter igång och resultatet blir kroppsliga reaktioner som hjärtklappning, ytlig andning, spänd i hela kroppen, hyperventilering, svettning, tunnelseende, andra funktioner i kroppen stannar av som t.ex, matsmältning mm.
(Kolla på svt-play ett program av Anders Hansen Din hjärna, om stress)
Att använda strategier för att ”lugna ner” stressystemet, få hjärnan att förstå att den inte behöver förbereda kroppen för kamp eller flykt för livet, är en viktig strategi för att hantera stress, sänka stressnivån.
Annars är ju just fysisk aktivitet, pulshöjande aktiviteter en mycket bra strategi, både vid depression, ångest och stress.
När pulsen sjunker igen så följer stresshormoner med ut ur kroppen. Andra sätta vid stress är återhämtning, positiva aktiviteter -andra saker att tänka och fokusera på, avslappning, andning, avspänning, mindfulness-medveten närvaro mm.
Tankar påverkar och styr oss väldigt mycket, det är vårat ”självprat” och som att ha någon som går bredvid hela tiden och kommenterar det vi gör och det som händer.
Tankar är ingen sanning, men om vi TROR på tankarna, om vi FÖLJER dem, så får det konsekvenser för oss.
Tror på att vi kommer att misslyckas, inte kan, är för svårt, inte är ok, inte är gillade etc.
Ofta tror vi och följer de negativa tankarna, men inte de positiva, att vi kan, klarar, kommer att fixa, är bra på detta, är fina, trevliga, älskade etc. De tankarna tvivlar vi på hela tiden.
Inom Idrottspsykologin forskas det en hel del just på hur tankar, känslor, beteenden påverkar träningsresultat, förutom andra viktiga faktorer utöver ”ren träning” som, kost, sömn, livskvalité, livsstil mm.
Man jobbar med strategier för att sänka just stressnivån, uppmärksamma och hantera negativa tankar, självdömanden och negativ självbild. Använder positiva målbilder mm
Är du intresserad finns det en hel del på nätet och böcker om idrottspsykologi.
Vet att det finns en blogg också som tar upp detta ämne, men kan inte uttala mig om hur bra den är..
https://idrottspsykologi.info/tag/prestera/
På denna webbsida, som handlar om psykisk ohälsa hos unga, finns en mängd information och verktyg, strategier för att hantera psykisk ohälsa.
Bl.a. finns BETEENDEANALYS, ligger på startsidan, som just är en modell för att se mönster i vad man gör, fastnat i tanker eller annat.
Finns informations film, mycket information om tankar, känslor beteenden och hur de påverkar på kort och lång sikt.
Man kan träna med färdiga alternativ för att lära sig.
Det kanske kan vara något för dig, för att se och tydliggöra mönster du hamnat i, kanske är bra även i andra situationer.
Där finns även en del om just målsättning och målbild.
Annat som kan vara till hjälp, då du identifierat dina negativa tankar, när de kommer, är att ifrågasätta dem lite, inte ta dem för annat än tankar, inte någon sanning.
Det är en skillnad att tänka;
-Jag ger upp! eller -Jag ska pröva ett annat sätt
-Jag kan inte göra bättre eller
-jag kan alltid bli bättre
-jag kommer aldrig att klara det eller
-jag ska lära mig hur man gör
-Det här är för svårt eller -Det här kanske tar lite längre tid
Man kan också träna på att föreställa sig sina tankar som kommer och går, som en kassörska som sitter vid löpandebandet på affären.
Hon tar upp en vara, tittar på den, scannar av den och låter den försvinna på bandet, och tar en ny vara.
Hon fastnar inte vid en vara, börjar titta noga, fundera var den kommer ifrån, vad den ska användas till, om den är bra eller dålig.
Träna på samma sätt med dina tankar ”där kom en tanke att… den gör mig orolig, där kom en tanke att.. o.s.v släpp den sedan.
Medveten närvaro, att styra sitt medvetande och sitt fokus, är en annan strategi. Träna på att vara här och nu istället för att fastna i tankar på saker som redan hänt, som vi inte kan göra ogjorda, eller oro inför framtiden som vi inte vet något om.
Det finns en hel del övningar och information på webbsidan och i våra appar. Skills och Snorkelövning.
Skills Uppsala, snorkel reglera känslor, handlar om känslor och de beteenden som hänger ihop med olika känslor, samt har 3 övningar just för att reglera starka känslor. Använd kod x330 gör sedan ette eget lösenord.
Man tränar på STOPP -stanna upp-bli medveten och inte fastna, man tränar på avslappning och lugn andning, som är viktigt för att bryta ”stressystemet” och hantera ångest och stress.
Vill verkligen sända dig stärkande tankar, och med en förhoppning att du når dina mål, förr eller senare.
Att du kan se ditt egenvärde och att du är betydelsefull oavsett om du lyfter 100 kg eller inte.
Hoppas att detta svar kan vara en liten bit på vägen, skriv gärna igen och berätta hur det går för dig.
Kram från Snorkel