Ångest negativa tankar! Hej snorkel jag får negativa tankar ibland och sen blir jag rädd och går där ifrån jag får oxo ångest och ja vet inte hur jag sks hantera de de e jätte obehagligt,på natten oxo få ja negativa tankar så ja måste gå upp o äta mat..efter ja ätit mat på dagen o på natten då mår ja bättre men vill Min hjärna har gjort en negativtcirkrltanke ,jag försöker undvika negativa tankar men de går inte dom kommer upp igen jag säger till mig själv ,,, nej jag ska inte tänka negativ men ändå så tänker ja,...

Svar
Hej, tack för ditt mail. Tankar är tankar och ingen sanning, tankar är vårat ”självprat” prat med oss själva. Om man väljer att lyssna, tro på och följa sina tankar, de negativa tankarna, så blir det jobbigt. Vi har en tendens att lyssna och tro på just de negativa tankarna, de positiva tankarna ifrågasätter vi nästan alltid, och tvivlar på. Det går inte att ”få bort” tankar, utan de kommer och går, allt utifrån saker vi ser, hör, känner, upplever etc. Om man hela tiden har uppmärksamheten riktad mot sina tankar så förstärks de, grejen är att bara låta tankarna komma och gå, utan att göra något, tro på dem eller följa dem. Man kan ju också själv styra vad man ska tänka på, tex genom att göra något lite svårt, tex rita en katt med vänster hand, noga. Eller att skriva ner texten på en bra låt man hör, eller försöka komma ihåg vad man åt vissa dagar, vad man hade för kläder eller vilket väder det var. Då blir tanken och uppmärksamheten riktad på det. På samma sätt så styr man och ”väljer” att uppmärksamma och tro de negativa tankarna. Dina tankar gör dig tom rädd. Rikta fokus på något annat istället, sjung för dig själv en bra låt i huvudet, räkna hur många människor, bilar, hundar eller annat du ser. Du kommer att märka att du själv kan styra din uppmärksamhet dit du vill. Man kan också ”parera” varje negativ tanke om sig själv, med en positiv. Skriv en lista med positiva saker om dig och din omgivning, som ska eller har hänt, som du kan ta fram ock läsa för dig själv om du inte kommer på någon positiv tanke då en negativ tanke kommer. Kram från Snorkel