Hej
jag är en16 årig tjej som ibland/ofta är orolig över min hälsa.
Jag har många gånger under flera år behövt gå till akuten eller boka tid hos VC för att jag hade olika symptom med hjärtat.
Som hjärtklappning, ont i bröstet, extra slag, och sånt, och varje gång jag är där så gör de ekg och undersöker min kropp och säger att jag är frisk.
Jag blir glad då men efter ett tag blir jag orolig igen och kommer på andra sjukdomar eller kanske samma.
Jag läser på internet och då blir det värre.
Till exempel nu är jag inne på förmaksflimmer.
Attackvis eftersom jag känner samma symptom, trots att jag för några månader sen, var hos läkaren och han sa att jag är frisk. Men nu tänker jag att när han undersökte mig, hade jag inte symptomen just då..
Jag är trött på allt det här, att jag alltid tänker att jag har någon farlig sjukdom. Jag har även tänkt på att när jag skulle bli gravid, och att jag kanske inte kommer att bli det. Och sen kom jag på att jag kanske har pcos eftersom min syrra har det, och jag har symptom så då är det kanske kört.
Att jag kanke dör under förlossningen har jag också tänkt på...
Jag vill verkligen leva livet som alla andra och alltid ha kul med...
Jag hade tänkt börja på basket men nu är jag rädd att jag kanske har hjärtsjukdom och då kan kan jag inte spela...
Ok det här blev riktigt långt, meeen jag behöver riktigt hjälp som gör att jag kommer ur det här.
Även när jag övertalar mig sjläv att det är ångest så tänker jag att kanske ångest ökar risken för andra sjukdomar...
Den stora frågan är, är jag fysisk eller psykisk sjuk?
Skulle bli tacksam för svar.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Om det är så att du har någon fysisk sjukdom, det kan jag ju inte jag svara på egentligen.
Men eftersom du har varit till Vårdcentralen ett flertal gånger, och de som är experter på fysiska sjukdomar, konstrerat att allt är bra, du är frisk, så kanske det är så att du inte har någom fysisk åkomma..
Däremot kan jag alldeles säkert säga att du beskriver en stark oro och ångest.
Ångest är ju också fysiska symtom, t.ex. hjärtklappning, andningssvårigheter, svettning, värk i kroppen m.m.
Du tänker att du kanske kan vara sjuk, läser om olika sjukdomar på nätet, jämför och "känner efter", blir rädd, orolig och din ångest tar "full kraft"
Eftersom ångestsymtomen då känns i kroppen, påslag på hjärta, andning m.m., så blir du ÄNNU räddare och tänker att du ju HELT SÄKERT är sjuk..
Du söker hjälp på VC, får besked att allt är OK, blir lugnare ett tag, men sedan börjar tankarna igen, för du känner dig inte riktigt riktigt säker...
Kanske de gjort fel, kanske de missat något... Du kontrollerar din kropp, försöker göra dig säker och trygg, men kan aldrig känna dig riktigt säker särskilt länge..
Känner du igen dig i min beskrivning??
Det låter också som om du har andra "karastroftankar" på att "farliga saker" kan hända, till exempel om du skulle börja med basket.
Du har t.o.m. ångest och katastroftankar över saker som ligger långs fram i tiden, graviditet och förlossning.
Låter nästan som tvång, d.v.s. katastroftankar med stark ångest, "tänk om" tankar, där man också försöker göra vissa saker, ritualer, för att förhindra att "katastrofen" skulle hända.
Kontrollera för att känna sig "säker" (OCD)
Dessa katastroftankar, denna ångest och din starka rädsla, det låter också som om det hindrar dig mycket i din vardag och hur du vill leva ditt liv.
Har du läst på denna sida om ångest, vad det är och vad man kan göra.
Tycker också att du ska läsa andras frågor och svar om både ångest och måsten/tvång. Om du känner igen dig.
När man ska försöka övervinna/lära sig hatera, ångest och tvång, så behöver man "utsätta sig för det man är rädd för, ofta gör man det i små steg så att man klarar det.
Samt man behöver börja göra alla de saker man undvikit i sin rädsla, i ditt fall t.ex. börja med basket.
Och slutligen om man har "ritualer" i form av kontrollerade, försök att göra sig lugnare/känna sig säker, (som ändå bara fungerar en kort stund)
så behöver man i steg sluta göra dessa saker/ritualer.
I ditt fall t.ex. sluta läsa om en massa olika sjukdomar och symtom på nätet, ständigt besöka VC, göra EKG etc.
Man kan också behöva hjälp att distrahera sina orostankar med t.ex. avslappnings och mindfulnessövningar.
Läs även om dessa på hemsidan.
Vet din familj om hur du mår och känner, det kan vara viktigt med stöd och förståelse från sin omgivning.
Det låter som om du skulle behöva hjälp, prata med någon om hur du kan övervinna just din ångest. Det kanske också finns möjlighet med medicinsk stöd under en period om det skulle behövas.
Kan du och dina föräldrar vända er till BUP så att du kan få prata mera om din ångest och få hjälp med en plan över hur du/ni kan jobba med den?
Jag vet inte var du bor, men säkert kan elevhälsan på din skola också skriva remiss eller förmedla kontakt.
Prata med skolsköterska/skolkurator på din skola.
Skriv gärna igen om du vill, det finns hjälp att få, tveka inte, många hälsningar Snorkel.