Hej. Jag känner en typ av ångest varje dag där jag mår dåligt över saker jag inte riktigt kan kontrollera.
I två års tid har jag haft mer eller mindre en ”fobi” för att kräkas, må illa. Det utlöstes efter att jag två år sen blivit matförgiftad.
Nu tänker jag på det hela tiden och kontrollerar hela tiden maten, slänger mycket mat. Inbillar mig ofta att jag mår illa och ska spy även om jag aldrig gör det. Ibland kan jag börja kallsvettas för att jag mår så dåligt av att tänka på det.
Tänker hela tiden ”nu mår jag illa, nu händer det”. Vissa dagar är bättre än andra. Finns fåtal dagar då jag inte alls har ångest men tankarna finns ändå i bakhuvudet.
Jag är så trött på det och att ha detta i tankarna varje dag. Har försökt ta ångest dämpande mot de men de hjälper ej, de enda som hjälper lite är typ lyssna på lugn musik eller meditera på något sätt.
Ibland tar jag omeprazol tex när jag tänker att jag är dålig i magen även om jag kanske egentligen inte är det.
Vad kan jag göra med denna ångest?
Känns så onormalt och det är så energikrävande..

Svar
Hej, tack för ditt brev
Stark rädsla för att kräkas, eller "kräkfobi" är ganska vanligt, troligtvis t.o.m. vanligare än fobi för djur.
Det skapar stor ångest i perioder, särskilt då t.ex. "vinterkräksjukan" går som mest.
Det kan ständigt bli ett kontrollerande och undvikande av personer, platser eller situationer där man riskerar att möta någon med magsjuka eller riskerar att bli smittad.
Man kan också hamna i att tvätta sig ofta, sprita händerna, svårt att hälsa på folk, inte kunna besöka kompisar mm i en allt ökande ond cirkel för att undvika risken att bli smittad av något, illamående eller eventuellt börja kräkas..
Detta handikappar och minskar livskvalitén mycket.
En fobi handlar ju on att det man gör är ”överdrivet”, rädslan och alla reaktionerna, i förhållande till faran.. Ångest är inte logiskt på något sätt, vi gör saker som är ganska ologiska och som vi kan se med förnuftet egentligen inte har någon funktion, men ”känslan” är att det skyddar eller känns bättre.
All fobi och ångestbehandling handlar om att förstå hur ångest fungerar, just att beteendet att undvikande leder till en kortsiktig lättnad genast men en ökad ångest på sikt som bara blir allt värre.
Att undvikande leder till ökad ångest i allt fler situationer.
(läs mera om ångest på Snorkel.se under vad är och vad göra).
Man behöver också fundera på vilka situationer man undviker, vad man gör för att "känna sig säker", (som till exempel att du tar Omeprazol ibland i ”säkerhetssyfte”. Detta kallas just ”säkerhetsbeteenden, och vidmakthåller oro och ångest.
Man blir lite ”säkrare” för stunden, kortsiktigt, men man kan aldrig vara 100 säker, och dessa säkerhetsbeteenden gör bara att man tänker mera på sin fobi, och att ångesten blir värre på lång sikt.
Prova beteendeanalys som finns på Snorkels startsida ”se en kedja av händelser” För att lära känna dig själv, se vilka problembeteenden du har, i vilka situationer, hur tankar, känslor och det som känns i kroppen påverkar just det du GÖR (undviker, kontrollerar, försöker göra dig ”säkrare” på olika sätt)
Se instruktionsfilmen, läs informationen, se målsättning, alternativa beteenden och färdiga kedjor, så förstår du lite mera vad det handlar om.
Detta ständiga kontrollerande, känna av, tolka minsta lilla pirr i magen som att man kan kräkas, är enormt jobbigt, tidskrävande och förvärrar ångesten. Man är ständigt på helspänn och stressnivån är hög, ”stressglaset” är nästan fullt hela tiden, man får ingen återhämtning och ”lugn och ro, så glaset kan tömmas.  Minsta lilla droppe gör att glaset rinner över och ångesten är i ”full panik”.
Man behöver träna på att styra fokus och uppmärksamhet UTÅT, istället för till kroppen och bara se ”faror”, Vara medvetet närvarande i det man GÖR. Observera beskriva för sig själv. Rikta uppmärksamheten till annat är skräcktankar, kroppen och eventuella risker.
Läs mera om medveten närvaro, mindfulness på snorkel.se, det finns många beskrivningar och övningar, filmer med mera på webbsidan och i våra två appar Snorkelövning och Skills Snorkel reglera känslor (kod x330)
Man kan göra en lista och kanske fundera på en hierarki, vilket är någorlunda lätt och vilket är svårast.
Sedan behöver man steg för steg närma sig de svåra situationerna istället för att undvika.
Stegvis sluta med överdrivet tvättande, ha handskar eller ständigt fråga efter om någon är sjuk, om det är sådana saker man gjort. Att övervinna ångest handlar om att hantera ångesten, lära sig att man kan kontrollera den. Bryta katastroftankar och ”tänk om” tankar (tänk om jag blir sjuk, tänk om jag kräks etc.)
Läs mera om negativa tankar och om att bryta negativa tankar på Snorkel.se.
Ångest är hjärnan och kroppens livsviktiga system för att skydda oss från verkliga faror, som då vi blir överfallna eller jagade av vilda djur. Eller då vi var grottmänniskor och någon ätit giftiga bär, eller vi blivit sjuka av giftiga bär. Då handlar det om att överleva. Ångest känns mycket obehagligt, ”smärtsamt” och
starkt, det måste det göra så att vi verkligen lyssnar på detta ”larmsystem” vid verkliga faror. Men ångest är helt ofarligt.
Hjärnan kan dock inte skilja på en "verklig fara" och något som vi bara TÄNKER är farligt och "obehagligt" som just att kräkas. INGEN tycker att det är trevligt att kräkas.
(Men mår man väldigt illa så kan det faktiskt vara skönt efteråt)
Hjärnan signalerar till kroppen som sätter igång en mängd reaktioner för att göra oss starka och snabba, hjärtat slår hårt, för att pumpa blod till musklerna, andningen blir ytlig, tunnelseende för att ha fokus på ”faran” med mera. (läs om hur ångest kan se ut och kännas).
Just detta med kräkfobi/ känslan avsky/äckel var väldigt viktig då vi levde som "grottmänniskor" då kunde vi inte googla på vad man kunde äta eller vad van blev sjuk av, utan vi behövde verkligen minnas och känna rädsla över om någon blev sjuk efter att ha ätit några giftiga bär t.ex., eller om vi själva blev sjuka.
Nu behöver vi inte det på samma sätt, men själva känslan finns kvar. Just efter att man blivit magsjuk/matförgiftad, sitter ”spåret” minnet i hjärnan kvar så starkt. Minsta lilla påminnelse väcker rädslan. Det gäller att komma ihåg att då var då och nu är nu. Att andas lugnt, slappna av i kroppen och signalera till hjärnan, det är ok, ingen fara, behöver inte fly, inte gå in i beredskap..  (Det är bland annat det du gör då du lyssnar på lugn musik och mediterar!)
Det finns även olika tekniker, andning, avslappning m.m. övningar finns på denna sida, och i våra två appar
Skills Snorkel reglera känslor (kod x330) och
Snorkelövning
för att kunna stanna kvar i situationen då man tränar stegvis närmande, man behöver slappna av och stanna kvar till ångesten lägger sig.
Berätta för dina föräldrar, kontakta elevhälsan på din skola, eller ungdomsmottagningen, Vårdcentral, första linjen mottagning etc. om du behöver hjälp att vända detta.
Det finns bra hjälp och stöd att få.
Om du går in på webbsidan www.umo.se
"att må dåligt" nedstämdhet/ångest så finns det en berättelse om "Olivia hade kräkfobi" som du kan läsa.
Det finns också väldigt mycket på nätet om just kräkfobi, om du vill läsa mera. Läs mera under andras frågor och svar om oro/ångest.
Hoppas att detta var en liten bit på vägen.
Skriv igen i frågelådan om du vill och berätta om hur det gått för dig.
Kram Snorkel.