Hej, jag har tagit ut min p-stav för en månad sen ungefär o har börjat få ångestattacker och börjar tänka mer inom mig, som leder till att jag bara kan brista ihop så jag får svårt o andas av bara mina tankar, undrar om detta är vanligt pga av hormonerna?
Kommer de sluta eller borde jag söka hjälp?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
P-stav innehåller hormoner, och efter uttag så kan det bli en obalans i hormonerna precis som du funderar över, det kan ju vara ”grunden” i din ökade ångest, en ökad sårbar och känslighet.
Det är ju så också att tankar, känslor, kropp och beteende, hänger ihop och påverkar varandra.
Att du nu varit mera ”känslig och sårbar”,i  en period av hormonförändringen då du tagit ut din p-stav.
Detta har inneburit förändringar i kroppen, kanske känslor av nedstämdhet, ökat stresspåslag och ökad ”stressberedskap” (kroppens inbyggda stress/ångestsystem som ska scanna av och reagerar vid ”möjliga” faror/obehag, för att få oss att agera och skydda oss) samt att detta gett mera negativa tankar (ångesttankar), i en ond cirkel.
En möjlig förklaring.
Det är väl mycket bra att du kontaktar mottagningen där du satt in/tagit ut din hormonspiral, och diskuterar detta med dem.
Att ”ta kontroll” över din ångest/oro och dina negativa tankar kan du också behöva göra.
Denna sida handlar om information och olika strategier vad man kan göra vid psykisk ohälsa hos barn och unga vuxna. VAD ÄR och VAD GÖRA.
För att just öka förståelse och ge kunskaper, läs mera på webbsidan och du kan även läsa andras frågor/svar.
Dels kan man göra en del på egen hand, ”självhjälp” och man kan även träna olika övningar och träningsdokument tillsammans med förälder, elevhälsa eller någon annan.
Du kan prova BETEENDEANALYS ett sätt att se hur saker hänger ihop och påverkar, samt hur vi fastnar i problembeteenden som ställer till problem på längre sikt.
Se instruktionsfilm och information på startsidan www.snorkel.se.
Man får ökade kunskaper om hur det kan hänga ihop, vad som påverkar, vad man kan förändra etc.
Hur ser det ut med din livsbalans, balans i livet gällande vad som TAR energi, kraft, lust och glädje och vad som GER energi, kraft, lust och glädje.
För mycket ”skit” och för lite ”godis” ökar risk för nedstämdhet.
Du kan läsa om LIVSBALANS på webbsidan och prova dokument och formulär.
Ofta hjälper det inte att ”bara prata om” man behöver aktivt ”resa sig upp” och GÖRA sake, ändra i sitt beteende.
Tankar känslor och beteende hänger ihop och påverkar varandra.
Tänker jag att jag inte kommer att klara av en viss sak så blir jag orolig och spänd, och kanske ledsen, då ökar sannolikheten att jag faktiskt inte klarar av,
om jag kunde tro på mig själv, tänka ”det här fixar jag” vara lugn och avslappnad, så ökar sannolikheten att det går bra.
Om jag går förbi några som skrattar, jag tänker ”de skrattar åt mig” då blir jag ledsen, orolig och kanske rädd, och går en lång omväg.
Om jag istället tänker ”undrar vad de har roligt år, måste kolla, blir intresserad och går fram istället för därifrån, så kanske jag ser att de kollar på något kul som jag också kan skratta åt.
Tankar påverkar och styr oss väldigt mycket, det är vårat ”självprat” och som att ha någon som går bredvid hela tiden och kommenterar det vi gör och det som händer.
Tankar är ingen sanning, men om vi TROR på tankarna, om vi FÖLJER dem, så får det konsekvenser för oss.
Tror på att vi kommer att misslyckas, inte kan, är för svårt, inte är ok, inte är gillade etc.
Ofta tror vi och följer de negativa tankarna, men inte de positiva, att vi kan, klarar, kommer att fixa, är bra på detta, är fina, trevliga, älskade etc.
De tankarna tvivlar vi på hela tiden.
På denna webbsida, som handlar om psykisk ohälsa hos unga, finns en mängd information och verktyg, strategier för att hantera psykisk ohälsa. .
Annat som kan vara till hjälp, då du fastnar i dina negativa tankar, när de kommer, är att ifrågasätta dem lite, inte ta dem för annat än tankar, inte någon sanning.
Det är en skillnad att tänka;
-Jag ger upp! eller -Jag ska pröva ett annat sätt
-Jag kan inte göra bättre eller -jag kan alltid bli bättre
-jag kommer aldrig att klara det eller -jag ska lära mig hur man gör
-Det här är för svårt eller -Det här kanske tar lite längre tid
Man kan också träna på att föreställa sig sina tankar som kommer och går, som en kassörska som sitter vid löpandebandet på affären.
Hon tar upp en vara, tittar på den, scannar av den och låter den försvinna på bandet, och tar en ny vara. Hon fastnar inte vid en vara, börjar titta noga, fundera var den kommer ifrån, vad den ska användas till, om den är bra eller dålig.
Träna på samma sätt med dina tankar ”där kom en tanke att… den gör mig orolig, där kom en tanke att.. o.s.v släpp den sedan.
Medveten närvaro, (mindfulness) att styra sitt medvetande och sitt fokus, är en annan strategi.
Träna på att vara här och nu istället för att fastna i tankar på saker som redan hänt, som vi inte kan göra ogjorda, eller oro iför framtiden som vi inte vet något om- som ger dig ökad ångest.
Träna på att leva i nuet. Styr fokus och uppmärksamhet på bra saker, saker du kan och klarar, saker du blir glad och mår bra av. .
Gå ut och var medveten om det som händer omkring dig, vad ser du vad hör du mm
Det finns en hel del övningar och information på Snorkelwebbsidan och i våra appar.
Skills snorkel reglera känsla (använd kod x330 gör sedan eget enkelt lösenord, och
Snorkelövning med många övningar i avslappning, andning, medveten närvaro (mindfulness) mm.
Ladda ner dem och öva.
Skriv igen i frågelådan om du vill, berätta mera om hur just dina ”ångestattacker” och negativa tankar ser ut, prova våra övningar för att hantera ångest samt kontakta mottagningen där du tog ut din p-stav.
Kram från Snorkel