hej jag är 15år gammal. jag har sån otroligt ångest dygnet runt, jag går runt med en klump i magen hela tiden. Jag får sån panik vissa dagar innan skolan och jag börjar först må illa o inte ha någon aptit,sen blir jag helt kallsvettig, blir otroligt yr, får hjärtklappningar och ser suddigt sen när jag går hemifrån kommer jag bara till porten innan jag bryter ihop och börjar gråta. jag vet inte vad detta beror på och jag känner mig alltid nedstämd och trött. jag är nästan aldrig glad längre. när jag är hemma vill jag inte visa att jag mår dåligt och bara vill gråta utan försöker bete mig som vanligt, samma sak i skolan. jag vet inte vad jag ska göra. min mamma vet bara att jag får panikattacker. jag går runt med en klump och ångest varenda dag. jag vill inte ha det såhär jag vill inte gå runt och ha ångest o vara rädd varenda dag. jag vet inte vad jag ska göra.

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du hade inte skrivit någon mailadress så kunde inte svara direkt till dig. Du beskriver många olika kroppsliga symtom på ångest innan skolan, och att du "bryter ihop" då du kommer till skolporten. All denna ångest sliter mycket på dig och din kropp, tar en massa energi, så inte konstigt att du känner dig nedstämd och trött. När började detta? Har det hänt något särskilt i ditt liv, och då speciellt gällande skolan? Det behöver inte vara något I skolan som triggar igång detta, utan kan också vara att de olika "krav och förväntningar" som hänger ihop med skolan och att behöva "hålla ihop" där, gör det extra ångestfullt då du ska dit. Får du samma ångest då du är hemma och ledig från skolan på helgen eller lov? Hur ser dina tankar ut då du får ångest, är det tankar om hur läskigt det är att känna dessa symtom från kroppen, tankar om hur hemskt det är att vara bland andra i skolan, rädd att de ska se hur du mår och känner? Rädsla över saker du måste göra i skolan, redovisa, klara av prov, äta i matsalen, eller andra tankar?? Hur ser din rädsla ut som du går med varenda dag, vad är du rädd för ska hända? Hur ser det ut i ditt liv gällande hur du klarar skolan, hur det är med kompisar, fritidsaktiviteter och hemma i familjen? Vilken balans har du i livet gällande vad som tar ork energi och kraft och vad som ger ork energi och kraft? Prova att fylla i formuläret BALANS I LIVET, och VECKOKORT FÖR BALANS I LIVET de finns på webbsidan under "strategier" läs också om balans i livet under VAD ÄR. Och om vad ångest är, varför man har ångest och om vad man kan göra. Du skriver att din mamma bara vet att du får panikattacker och att du försöker hålla ihop och dölja hur du mår, det blir ju en extra börda för dig att inte FÅ må dåligt och ha det jobbigt. Det kanske är så att först måste man fundera och ta reda på vad som TRIGGAR IGÅNG ångesten, sedan acceptera att just nu är det såhär, dessa och dessa situationer väcker din ångest, och att du och omgivningen vet om det. Sedan jobba med olika strategier för att hantera ångesten, istället för som du gör nu, dölja och försöka "trycka undan den". Berätta för dina föräldrar hur du mår! Ni kan tillsammans läsa mera på denna sida om oro/ångest och fundera på vad som triggar igång just din ångest. Ni behöver också fundera på om ni ska söka hjälp från vårdcentralen eller BUP. Det är viktigt i alla fall att kontakta elevhälsan på din skola, så att de blir medvetna hur du mår och att ni kan jobba tillsammans för att i steg lära sig hantera ångesten, minska den då den kommer. Du ska inte gå såhär ensam och kämpa utan behöver stöd och förståelse från familjen. Snorkel har två appar en som heter Skills, Snorkel reglera känsla och en som heter Snorkelövning. De är också till för att ha lättillgängliga övningar och strategier för att tex hantera ångest. Berätta för din mamma, fundera över de frågor jag skrivit till dig om din ångest, skriv igen till snorkels frågelåda om du vill. Läs också andras frågor/svar om oro/ångest. Ångest är smärtsamt, obehagligt och jobbigt, med man kan ta kontrollen och träna på att hantera sin ångest. Kram från Snorkel