Jag är en 13 årig tjej som går igenom lite jobbiga saker.
Den senaste tiden har jag märkt att jag blivit mycket känsligare. Det är väldigt jobbigt för att det får mig känna att alla problem som är små blir stora och stressiga.
Det är som värst på kvällarna. Då, när jag tänker på något som stör mig får jag PANIK och vill bara krypa ihop till en boll och gråta.
Det jobbigaste / bästa är att jag har fått en hund i nyligen men när mina syskon är med den så känner jag mig avundsjuk för att de får så mycket uppmärksamhet men inte jag.
Själv tycker jag att mitt beteende är löjligt men ända känner jag såhär! Jag har även sagt till min kompis att vi kan hänga i sommar och nu tror han att jag vill hänga varje dag men det vill jag eller orkar inte!
Idag blev jag rädd av mina tankar när jag tänkte på självmord och hur det inte skrämde mig.
Jag har ändå inget att förlora med min feta kropp och en hund som inte älskar mig! Finns det ens en anledning till att inte dö för mig? Snäll svara, någonting måste jag ha att leva för men vad?! (Mina tankar för mig är mycket värre än i texten.)

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du är 13 år och det låter verkligen som om du hamnat i puberteten. Det ÄR en jobbig period för jättemånga, kropp och knopp börjar utvecklas från barn till att så småningom bli vuxen.
Det händer en massa saker både i kropp och hjärna.
Hos tjejer så börjar brösten växa och man får bröstkörtlar, mensen kommer igång, kroppen förändras och börjar utvecklas för att kunna bära ett barn i framtiden, man är lite mera ”mullig” en period, underhudsfettet ska fördelas om, hjärnan och frontalloben utvecklas också mer, tankarna blir lite upp och ner ett tag o.s.v.
För denna naturliga utveckling behövs en massa hormoner, och just dessa hormoner som sjunker och stiger i kroppen, gör att man blir extra känslig, lättare till gråt, svänger i humöret, tröttare och får negativa tankar.
Under denna period behöver man ”ta hand om” sig själv, vara extra snäll mot sig själv.
Hålla igång rutiner, frisk luft, motion, äta bra saker, sova på regelbundna tider och tillräckligt, göra saker man mår bra av, blir glad av m.m.
Det är också viktigt att komma ihåg att det tunga man tänker och känner just nu beror på alla hormoner som svänger i kroppen, det kommer att gå över och att det inte är någon ”sanning” på något vis.
Negativa tankar har en tendens att ”bita sig fast” på hjärnan, man har svårt att släppa dem. Och saker man tänker på mycket, riktar sin uppmärksamhet på, förstärks och blir större. (har du sovit bredvid någon som snarkar, om man börjar fokusera på snarkningarna tycker man att ljudet blir högre och högre, man kan inte tänka på något annat)
Tankar är bara tankar, ingen sanning, men tror vi på och följer våra tankar, så blir det jobbigt. Om man dissar sig själv eller bara ser saker negativt så blir man orolig och ledsen.
Tankar är vårat ”självprat” alltså hur vi pratar med oss själva, om man hela tiden dissar sig själv och tänker negativt om sig själv, och TROR på dessa tankar, så blir men ledsen och får ”panik”. Det är som om man hade någon som gick bredvid hela tiden och sa taskiga saker till dig, om hur du ser ut eller det du gör. Vore skitjobbigt eller hur.
Att försöka att inte döma sig själv, trycka ner sig eller tänka negativt, istället se det som är bra, hur man kämpar, och peppa sig själv.
Det hör också till att tänka på livet och döden, hur det skulle vara om man inte fanns, man tänker ”existentiella” tankar. Du blir rädd för dina tankar.
Men kom ihåg, tankar är bara tankar ingen sanning. Och du väljer själv vart du vill styra dina tankar, de kommer och går, så ska det vara, men fastna inte i dem utan notera dem bara och träna på att säga till dig själv ”ops, där kom den tanken, och där kom en annan, låt dem bara ”glida förbi” som moln på himlen, utan att reagera eller göra något.
OM det skulle vara så att du blir allt mera nedstämd, deppig och få mera tankar på döden, eller att du inte vill leva längre, så är det viktigt att du får hjälp ut ur detta.
Då ska man kontakta BUP för att få hjälp.
Eftersom tankarna är mera negativa för vissa då man är i puberteten, så kan det vara bra att inte rikta så mycket uppmärksamhet på sina tankar, i varje fall inte de negativa, det tar bara kraft och energi. Istället för att ligga och tänka på jobbiga saker då du ska sova, som ändå inte leder till att man kommer fram till något bra, utan bara till ”panik” så kan man aktivt rikta sin uppmärksamhet till något annat istället.
Jobba med andning och avslappning, läsa en bra bok, lyssna på bra musik i hörlurar, se en spännande film m.m.
På denna sida finns en strategi som heter KRISFÄRDIGHETER, det är exempel på saker man kan göra för att rikta sin uppmärksamhet på något annat då man tex ligger och grubblar och mår dåligt.
De beskriver bl.a. en strategi som heter MEDVETEN NÄRVARO -mindfulness) det handlar om att träna på att styra sin uppmärksamhet på det man vill, istället för t.ex.oro och ångest.
Läs mera om medveten närvaro på Snorkel.
Snorkel har också två appar dels Skills Uppsala Snorkel känsloreglering kod x330, som handlar om känslor, varför man har känslor, och vad man kan göra om känslorna blir FÖR starka.
Där finns övningar i att stanna upp, slappna av och andas lugnt.
En annan app heter Snorkelövning, det är olika övningar och information, övningar som man kan lyssna på då man inte kan sova, får ångest eller är rädd.
Prova dessa appar och läs mera på webbsidan.
Det är viktigt att din familj, dina föräldrar vet om hur du mår och känner just nu, att du är i puberteten och har det jobbigt. De kan kanske känna igen sig från sin egen pubertetsperiod.
Du kan behöva lite extra stöd och pepp, och hjälp att fokusera om då du ”fastnar” i negativa tankar och göra andra saker och aktiviteter.
Ni kan tillsammans läsa om puberteten på nätet, och läsa mera på denna webbsida och testa apparna.
Tipsar också om www.umo.se
en ungdomsmottagning på nätet, där du kan läsa mera om att vara ung och vara i puberteten.
Skriv igen i frågelådan om du vill, kram från Snorkel