Hej, jag är väldigt stressad när det gäller skolan. Jag har pratat med mina föräldrar och med sjuksköterska på skolan men stressen finns fortfarande kvar och ibland kommer det ångest med stressen och då vet jag inte vart jag ska ta vägen jag får svårt att andas och vill bara försvinna det är väldigt hemskt men jag kan inte stoppa det när det kommer det tar som över mig jag kan inte sätta stopp för det, ibland kommer det på skolan ibland hemma det kan komma när som helst när jag börjar tänka på något som stressar mig. Jag har väldigt höga krav på mig, så har det alltid varit och förut kunde jag leva upp till kraven också men det går inte nu, alla lärare säger att det går bra för mig i skolan men det håller jag inte med om(jag går i 8:an så det är första året med betyg) när jag blir stressad blir inget rätt jag kan inte konsentrera mig och allt som finns i mitt huvud bara försvinner. Tanken på betygen vågar jag knappt tänka, jag kan börja hetsgråta och få panik. stressen går ut över annat också förut var det bara på skolan men det går ut över mina vänner och min familj nu också många börjar undra varför jag inte är på skolan ibland och ingen tror längre på att jag är sjuk. Mina närmsta vänner har jag kvar. innerst inne vet jag att dom bryr sig men ibland börjar jag tvivla och det gör att jag får panikångest+stress+hetsgråt det kan komma om dom inte har ringt på länge eller då jag börjar tänka och inbillar mig saker. vad kan jag göra?

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du skriver att du känner dig väldigt stressad när det gäller skolan, att du ibland får ångest med svårigheter att andas (som känns väldigt hemskt). Ibland av bara tanken på något stressande! Du har det väldigt jobbigt. Höga krav, som du har på dig själv, och som man känner att man inte klarar att leva upp till (oavsett vad andra säger) ger stresskänslor. Stressen i kroppen leder till svårigheter med koncentration och prestation, precis som du beskriver. Den påverkar hela ens livssituation, och allt detta leder till ytterligare stress i en ond cirkel, och med mindre möjlighet till återhämtning och roliga och positiva händelser. (vara med kompisar t.ex.) Har du läst ordentligt på hemsidan om stress, hur det ser ut och vad man kan göra? Hur viktigt det är med balans i livet mellan jobbiga saker som tar energi och roliga som ger energi och glädje, vikten av återhämtning, sömn, mat, motion etc. Se över din livssituation! Vad är viktigt för dig. Vad behöver du för att må bra. Vad har du för mycket av, vad för lite. Hur ser din möjlighet till återhämtning ut. Hur ser skolsituationen ut? Kan du och lärare minska belastningen i skolan, kan du få hjälp att prioritera, läx hjälp etc. På hemsidan finns övningar i mindfulness, att vara här och nu i stunden, för att minska oro och stress. Det finns även avspännings-och avslappningsövningar som kan minska stress i kroppen. När man får panikkänslor och svårt att andas, så är det oftast så att man hyperventilerar, d.v.s. andas väldigt snabbt och ytligt. Det leder till starka obehagskänslor i kroppen (läs mera under ångest) Andningsövningar, där du tränar på att andas ända ned i magen, finns på sidan. Du har pratat med skolsköterska, kan ni inte prova och jobba med dessa saker tillsammans, för att minska din stress och för att du ska må bättre. Om du går kvar i samma situation oförändrad, finns det en risk att du blir nedstämd eller t.o.m. deprimerad. Sköt om dig!! Det är det viktigaste av ALLT! Många hälsningar Snorkel.