Hej! Jag tror att jag har väldigt mycket ångest över skola men mina föräldrar verkar inte förstå. Jag går i nian och vi hade en läxa till tisdag och jag hade inte gjort den. Så på morgonen fick jag panik och sjuk anmälde mig själv. Självklart så upptäcker min mamma det och blir shit arg vad ska jag göra? Hon tror inte på mig när jag säger att det inte var med mening. Hjälp mig snälla!!

Svar
Hej, tack för ditt mail. Det är väldigt mycket krav på en då man går i åk 9, nu närmar sig också avslut och det är många betyg som ska sättas, man ska komma in på det gymnasium som man önskar. Man blir då beroende av att man har ganska bra betyg och pressen och stressen blir hög. Att få ”panik” i en stressande och pressande situation kan drabba alla, man tänker inte klart då stressen är så hög, man handlar (gör) också saker i panik då, man tar till en lösning som funkar på kort sikt, precis som du gjorde då du sjukanmälde dig. På längre sikt så blir lösningen mera negativ, i ditt fall att mamma märkte det hela och blev arg och besviken, och att du har läxan kvar. Kan också bli så att den totala stressen ökar ytterligare för att du ”mår dåligt” över att du var ”borta utan anledning” ”talade osanning” etc. Men som sagt att handla i ”panik” då man är i stress är inget ovanligt. Du skriver att din mamma inte tror dig du när du säger att det ”inte var med mening” du sjukanmälde dig, det är kanske det som blir svårt att förstå, för egentligen var det ju precis det, med mening, DÄREMOT var det inte med full eftertänksamhet, och det är kanske det du behöver förklara för din mamma, du var inte alls medveten/tänkte på de negativa konsekvenserna du famlade bara i panik efter en kortsiktig lösning på ditt problem att du inte gjort läxan. Och så är det ju PÅ KORT SIKT så fungerade den lösningen, dock ställde det till ännu mera problem för dig på lång sikt.. Hade du verkligen stannat upp och tänkt efter, vilket är svårt när man har ”panik” om du tittat på fördelar och nackdelar, och andra alternativ, tex att berätta för dina föräldrar om dilemmat och bett dem om råd, berätta för läraren och be om att få visa läxan dagen efter, gå till skolan och riskera obehag, säga som det är och lämna uppgifter dagen efter också mm. Så hade du kanske gjort annorlunda. Jag vet inte hur det kom sig att du inte gjort läxan, om du var för trött, glömt bort den, ville göra något roligare, struntade i den etc, kan tänka mig att den orsaker till att den inte var gjort också påverkar hur din mamma reagerade. Om hon tänker att du bara struntade i läxan och var med kompisar istället gör henne nog mera irriterad än om hon vet att du är jättetrött och stressad över många prov just nu och att du helt enkelt somnade ifrån att göra läxan.. Du känner hög stress i skolan och över skolarbetet, så en annan viktig sak är ju dels att du får ordentlig återhämtning, och att du får tillräckligt med mat, sömn och motion som kan ge dig grundenergi. Du kanske behöver ett ordentligt schema över när och hur mycket tid du behöver för läxläsning och uppgifter, avsätta den tiden så du slipper komma i denna situation igen. Om du behöver hjälp med läxläsningen av dina föräldrar är det också viktigt att boka in. Och då även rutiner för vila och återhämtning, något som minskar stressen och får vårat inte ”lugn och ro” system att gå igång istället. Det kan vara positiva aktiviteter, motion, eller olika former av avslappning och lugn andning. Läs mera om stress på denna webbsida och om vad man kan göra. Prova också formuläret ”balans i livet” hur ser det ut för dig med saker som ger och tar energi? Prata med din mamma igen, berätta igen vad som hände, fundera lite över hur du på olika sätt kan minska stress, vilken hjälp du kan behöva och hur du kan göra för att förhindra att detta händer igen. Ni kan också läsa tillsammans på denna webbsida om stress, vad man kan göra för att minska stress och om livsbalans. Hoppas att du kan ha lite hjälp av detta, kram från Snorkel