hej! jag är en tjej som går på en skola där det krävs att man ska ha status för att bli accepterad. Jag är en sån person som inte har så mycket status utan går efter min egen stil och inte ser ut som en kopia av alla andra. Jag hör ofta att personer går runt och snackar skit om som t.ex. hon tror att hon e så cool o.s.v. Det blir jag väldigt nedstämd av och nu börjar jag tänka nedtryckande tankar om mig själv. Så här har det varit jättelänge jag orkar snart inte med den här skiten!

Svar
Hej, tack för ditt mail. Hur man ska vara, se ut, klä sig, vilke märken som är "inne" vilka stilar som "går hem" och vad olika stilar symboliserar och signalerar till andra är inte lätt att leva med. Bland ungdomar är detta mycket stort, åtminstone i storstäder och på stora skolor. Vikten av att passa in "lagom" att man ska vara sin egen men ändå lite speciell och extra, vara som alla andra men inte en kopia eller "härma, vara modern men inte en "modesnobb" vara tuff men inte störig, vara juste men inte en tönt, "se bra ut" men inte vara Fööör snygg... ja listan kan göras oändlig.. Att vara alla tillags, passa alla är ju omöjligt, att vara så modig, krävs faktiskt mod, att våga hitta sin egen stil, egen smak, vad man själv trivs och tycker att man passar i, kan också "väcka ont blod" hos andra som inte vågar "vara sig själva".. De som pratar skit, pratar illa om hur andra ser ut och klär sig, är nog själva väldigt osäkra. varför ska man annars behöva bry sig om hur andra är och ser ut, så länge det inte drabbar mig?? Vilken rätt har de att döma andra? Och det värsta av allt, att andra börjar tro på vad de säger och tycker, börjar tro på att det som just dom säger är sant! Du har också börjat tro på dem, börjat tro på att du inte duger, är bra som du är, har rätt att ha din egen stil och din egen smak, börjat tro på att de har rätt att bestämma över dig, ditt liv och din smak! Det är lätt hänt, man påverkas ju hela tiden av andra, därför all reklam överallt, att hålla kvar fokus på det man själv tycker är inte lätt.. man dras med och börjat sedan säga samma saker till sig själv, - du duger inte, -du måste avar annorlunda, -du är fel, ful, dum, töntig etc. Att hela tiden få höra sådant av andra, och sig själv... då blir man deppig. Tankar är ju vårt inre "småprat" med oss själva, vårt inre budskap, och har stor betydelse för vad vi känner.. Tankar är ju ingen sanning, utan tankar kan vi påverka. kan du försöka parera dina negativa tankar med positiva, tänk istället tankar som; jag ära bra, jag duger, jag är modig, får vara som jag vill, tänk på saker du kan och är bra på, saker som du lyckats med och kanske fått beröm för, tänk massor av sådana tankar varje dag! För att inte fastna i nedstämdhet, tunga tankar, grubblerier, att man drar sig undan från andra, blir mera ensam passiv och ledsen i en ond cirkel, så är det viktigt att se över sitt liv. Mat sömn och motion, positiva aktiviteter, vänner som tycker om en, balans mellan det tunga och jobbiga som tar energi och ork och det man tycker är kul roligt intressant som ger energi och ork. Läs mera på hemsidan. Om du känner att du mår så dåligt så du inte kan vända detta på egen hand så ska du ta kontakt med någon från elevhälsan som kan hjälpa dig. Många hälsningar Snorkel.