hej! Vad gör man om man är utenför i klassen bland tjejerna? Jag har snackat med dem och pratat med en kurator om det men de typ inte ändrar på sig. De har en negativ behandlig mot mig så fort de får syn på mig ibland, och alltid alla andra e det som man inte har träffats på evigheter så man e sååå glad. Jag har visserligen andra kompisar utanför klassen men när man ska göra gruppgrejer så blir jag utanför. detta har hänt för jag är osams med en tjej i klassen och plötsligt har alla typ tröttnat på mig.. ibland funderar jag på om det är fel på mig men jag kommer inte på det. Jag mår bättre nu än förut för jag har kompisar utanför klassen som kan säga hej till mig utan att det är jag som först som gör det.. men jag känner att jag mår dåligt i en del av kroppen och vet att jag är liksom inte deras TYP favorit. Jag vet inte vad jag ska göra men vill välldigt gärna få stopp på detta. Har ni nåra förslag jag kan göra, jag har pratat med den jag är osams med, men hon verkar inte villja bli kompis med mig igen .... skulle vara glad för svar tack på förhand.

Svar
Hej, tack för ditt mejl. Du skriver att du blivit utanför i klassen bland tjejerna, och att orsaken är att du är osams med en av dem, och att de andra "tröttnat" på dig. Att känna sig utanför och ensam känns hemskt, ändå är det något som nog alla kan känna ibland. När man är ung är det så viktigt med kompisar, vad de tycker, säger och gör. Så när man blir osams med någon så blir det väldigt tungt. Du har själv börjat fundera på om du gjort något fel, vad var det som hände innan du blev osams med din kompis? Hur märker du att de andra kompisarna "tröttnat" på dig? Du har pratat med din kompis, men det verkade inte som om hon ville vara kompis med dig igen, kan du prata med henne igen, kan någon hjälpa dig att prata med henne, eller kan du skriva ett brev om det är lättare. Bor ni nära varandra, det är nog lättast att prata på hemmaplan, på tu man hand. Du har också pratat med en kurator, skriver du, men kompisarna ändrade sig inte. Kan du vända dig till kuratorn igen, det kanske behövs flera försök för att bygga upp vänskapen igen. Kuratorn kan också hjälpa dig fundera ut hur du kan göra/säga. Du kan behöva prata med dina lärare så att det inte uppstår situationer vid grupparbeten då du blir ensam. Bra att du har andra kamrater, har du också några intressen eller aktiviteter där du träffar och umgås med jämnåriga? Det gör det lättare att inte lägga skulden bara på sig själv över kamratkonflikter, att det fungerar bra i andra sammanhang. Ge inte upp, tyvärr så måste man ibland jobba hårt för sina relationer. Hälsningar Snorkel.