Hejsan! Jag hoppas att ni kan hjälpa mig.Jag försöker alltid vara stark,hålla mina känslor i styr o inte gråta när det känns jättejobbigt,jag vill inte känna mig svag,det finns ju människor som har det MYCKET jobbigare än jag.men så lätt är det inte att göra,man tycker ändå synd om sig själv. Jag är så jävla trött.På allt.Jag går i nian och det är inte så lång tid kvar nu,tills det är över och jag kan börja på gymnasiet,men jag mår så jävla dåligt redan nu och vill bara stanna hemma och gråta. Jag har inga vänner i skolan.Jag hade en vän,men vi tröttnade på varandra,fas hon var först som berättade om det till mig.Jag blev lämnad ensam.Och det är så jävla jobbigt att vara ensam i en skola som man ogillar.Alla är skit jobbiga,lärarna är gamla och bryr sig inte så mycket om oss,nior,man nåste jobba själv hela tiden och de hjälper inte,eller så måste man sammarbeta och de hamnar jaa alltid i samma grupp som de svagaste eleverna i min klass.Jag tycker att jag är duktig eller kan vara det i skolan,men bara för att jag HATAR min skola,HATAR(okej ogillar)elever och RIKTIGT ogillar mina lärare så blir det många ogjorda läxor,lite skolk och lite sömn på natten för att jag försöker förlänga tiden och sitter vid datan till kl 2 på natten.Och efter skolan är det många aktiviteter,träningen och extra plugg i stan,jag är upptagen varje dag och känner jävlig stress.Jag orkar inte mer!Har ingen motivation,det jobbigaste är ju med skolan,så ointressant jag orkar inte göra mina läxor,vad ska jag göra för att få någon lust att plugga vidare?Att gå till skolan istället för att stanna hemma och gråta i kudden?Få bra betyg och kämpa de sista månaderna?Snalla snälla hjälp mig!!!!!

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du har så rätt, man mår inte bättre, har inte mindre ont, blir inte gladare eller mättare, för att andra har det värre, mår sämre, har ondare och svälet mera... Varje individ har sin egen upplevelse av sin egen svåra situation och sitt eleände. Vi behöver "tycka synd om" oss själva, vara snälla mot oss själva då det är tufft. Behöver få gråta och sätta ord på vad man känner, behöver få vara ledsna. Och vi behöver också trösta och ta hand om oss själva och inte döma oss för vårt dåliga mående, inte känna skuld och skam. Du har hamnat i en ond cirkel av ensamhet, tristess, orkeslöshet och hopplöshet. Du trampar på och försöker ta dig ur men fastnar bara djupare, tänker mer och mer negativt, ser bara det tunga och svåra, klarar mindre och mindre, blir deppig, ledsen och olycklig, vill helst bara dra täcket över huvudet och slippa din till synes hopplösa kamp.. Vem vill inte stanna hemma och dra täcket över huvudet då.... Det är tufft att vända på detta på egen hand, du skulle behöva hjälp med en plan för vad du ska göra, och hur, då det gäller skolämnen. Hjälp att ta en sak i taget så att allt inte känns övermäktigt. Du skulle också behöva hjälp att hålla målet i fokus i dina tankar, kortsiktigt mål som är just den eller den specifika uppgiften och det långsiktiga målet, att du kommer in på det gymnasieprogram som du är intresserad av och vill gå på. Hjälp att inte fastna i dina negativa tankar om lärare, ämnen och andra elever, just dessa tankar hindrar dig att nå dit du vill, klara av grundskolan och gå på gymnasiet, TROTS att du hatar skola lärare elever etc.. Tankar styr oss väldigt mycket, det vi tänker påverkar vad vi känner och vad vi gör. tankar är bara tankar och ingen sanning, men vi har lätt att börja tro på våra tankar, t.ex. då vi tänker att ALLT är värdelöst, INGET är någon idé, kommer ALDRIG att klara av, ALLA andra är idioter... o.s.v. tänker vi så och börjar tro på att det är sant, då känns det ju ingen idé alls att göra något, och livet känns allt igenom trist och tungt.. Vad finns i ditt liv som gör dig glad, känns kul och intressant, ha fokus och uppmärksamhet på dessa stunder. Vad vill du nå hur vill du att framtiden ska se ut... Vad behövs för att nå dit, ta små steg i taget.. Har du provat mindfulness, medveten närvaro. Att vara just nu i stunden, göra det som ska göras just nu, inte fastna i tankar på oroaande framtid eller ruskigiga tankar på saker som hänt tidigare. Du kan läsa oom och prova medveten närvaro på den här sidan. Kan du inte vända dig till elevvården på din skola, berätta om hur du mår, hur tungt du har det och att du skulle behöva ha hjälp med din skolsituation. Din mentor kan kanske ordna skolmöte så att du får klarhet i hur du ligger till i olika ämnen, samt hur du skulle kunna komma ifatt. Belöna dig själv då du kämpar och försöker, se dina framsteg och inte bara "misslyckanden" Unna dig saker som ger dig kraft och ork. Läs mer på den här sidan om nedstämdhet och stress och vad man kan göra för att komma vidare. Många hälsningar Snorkel