Hej! Jag e ny på skolan och mår dåligt för mina föräldrar dricker mycket och jag har hamnat i något sorts gäng som röker och sånt och dom vill att jag ska röka med dom fast jag inte vill det och dom bryr sig inte tror jag och när jag sa att jag inte ville vara med dom mer så slog dom mig och sa att jag skulle ge dom pengar till ciggaretter. Vad ska jag göra?... E rädd och vågar inte säga emot och jag är inte så stark heller....

Svar
Hej, tack för ditt mail. Vilken knivig situation du hamnat i, är ny på en skola och ska försöka få nya vänner och klasskamrater, då vill man ju extra mycket "vara till lags" och har svårt att våga säga ifrån. Samtidigt har du hamnat i ett gäng där dom bl.a röker och även på andra sätt skadar din hälsa och mående, t.o.m. slår dig och kräver pengar av dig! Så starkt och modigt av dig att du reagerar och inte vill vara med på deras farliga beteende, dessa personer är ju verkligen inte några vänner man vill vara tillsammans med, som man kan lita på. Det blir ju extra struligt för dig också att du är ny på din skola och kanske inte känner och har förtroende för någon vuxen där. För här behöver du hjälp av någon "vettig vuxen". Finns det NÅGON av lärarna som du känner lite mera "gillar"? Som du skulle kunna börja berätta för, hur det blivit för dig? Gänget kommer med största säkerhet att sluta bråka med dig, om du inte har några pengar att ge dem eller och att du håller fast vid att inte vara med dem. Men du skulle ju behöva stöd och hjälp att få kontakt med andra bättre kompisar. Och där kunde någon vuxen på skolan vara till hjälp. Gissar att du är orolig för att gänget ska tro/tycka att du "tjallar" på dem, det brukar vara en vanlig oro i sådana här situationer, och det är ju inte DE som är första prioritet, utan det är DU, att man hjälper dig på ett klokt sätt att få mera kontakt med "bra kompisar" då blir du automatiskt starkare och kan stå emot detta gäng som utnyttjar att du är ny och i och med det, svagare. Detta känns mycket angeläget och viktigt, kan vara till stort avgörande för din framtid och ditt mående, så jag vill verkligen att du försöker komma på någon vuxen på skolan som du kan prata med. Det kan vara svårt att formulera sig, så ett bra sätt är att visa detta mail och det svar du fått. Ditt mail ger personen du pratar om en bra inblick i din situation. Det första är ju som sagt inte att "ställa detta gäng" till svars, även om de verkar ha problem och är ute på en farlig väg som de kan behöva hjälp att vända, just det får komma i andra hand. Att stötta dig och på ett "snyggt sätt" ge dig möjlighet att kunna stå emot gänget genom att du får nya bra kontakter blir det viktigaste. Hänger du med? Det finns ju lite olika sätt man kan göra det på, skapa kontakter genom roliga grupparbeten i klassrummet, ge olika "små uppdrag" (hämta saker, ansvara för saker mm) där man lär känna varandra, introducera nya intressen och sporter, hjälp att komma med i någon klubb/idrottsklubb, att vuxna har ett "extra öga" på raster under en period, så att det möjliggör att du kommer med i aktiviteter etc Det KAN ju vara så att andra på din skola som också är lite rädda för detta gäng tror att "du också är sådan" så det kan ju ta lite tid innan de förstår att du inte vill vara med dem, eller att du inte står för sådana saker som de gör... Så; fundera på vem du skulle kunna prata med, lärare eller någon från elevhälsan direkt, och visa ditt mail och ditt svar. Sedan nämner du en annan mycket jobbig sak, att dina föräldrar "dricker mycket". Gissar att det också medför att du känner det svårare att berätta och prata med dem om ditt läge på skolan? Vet inte HUR mycket det är, om det får negativa konsekvenser för dig på annat sätt, och OM det är så att det är något som er familj behöver hjälp med. Kurator på din skola kan vara till hjälp. Det finns familjeenheter inom socialtjänsten som arbetar mycket med sådana frågor, hjälper familjen där det finns alkoholproblem, på ett lugnt och klokt sätt så att det ändå blir bra för alla. Det kan kännas jobbigt det också, att berätta för någon något "negativt" om sina föräldrar, men samtidigt så viktigt att göra det, eftersom hela familjen mår dåligt av en sådan här situation och verkligen behöver all hjälp familjen kan få. Och ett barn far illa och mår dåligt av att det dricks för mycket alkohol i familjen, det drabbar en på olika sätt, mera oro, kanske konflikter och bråk hemma, man blir rädd för saker som kan hända, man får svårt att koncentrera sig i skolan mm. Så vill verkligen att du ska få hjälp med detta också. Och det kan du prata med kurator om, hur man kan göra. Är det möjligt så vore det naturligtvis jättebra om du kunde visa ditt mail och ditt svar för dina föräldrar också, eller kanske någon annan vuxen i familjen. Morfar/mormor/ farfar/farmor moster/morbror eller annan, som skulle kunna vara ett stöd för dig då ni pratar med dina föräldrar och beskriver hur jobbigt detta blir för dig. Du är en stark person, fast du naturligtvis är rädd just nu för att gänget "ger sig på dig" du tar avstånd från det du tycker är fel. Starkt av dig! Vänta inte, utan fundera genast vem/vilka du kan prata med, och använd hela/delar av ditt mail och svar. Du kanske också vill lägga till saker om hur allt blir för dig. Skriv igen om du vill och berätta om hur det går för dig, kram Snorkel.