Hej snorkel. Det är några tjejer på min skola som är dumma mot mig.Så fort jag tänker på skolan eller de där tjejerna så får jag ångest och ont i magen!!!!!!!!!!!!!!Ska det vara så här eller?Kommer de att bli snälla senare eller?Snälla snorkel hjälp mig,jag har fått gått till kuratorn flera gånger!!!!!!!Och min bästis mår dåligt i själen så det är så tråkigt,ååååå,HJÄLP!!!!!!!!!!från//En tjej som undrar.

Svar
Hej, tack för ditt mail. Självklart ska man inte behöva få ont i magen och känna ångest för att några är dumma mot en i skolan!! Skolan är en mycket viktig del under en lång tid, i en ung människas liv. Om man blir retad, mobbad eller utstött kan det få negativa följder lång tid framöver. ( rädsla och oro, svårt att lita på andra, efter i skolarbete etc) Mobbing måste stoppas. Alla skolor ska ha en plan för hur man ska agera när någon blir utstött eller mobbad. Vad har ni försökt med, vad och hur gör man på din skola? Man kan inte gå och vänta på att tjejerna ”ska bli snälla” Enskilda och/eller samtal i grupp, regelbundna uppföljningar, ”rast vakter”, lärarens ”vaksamma” ögon och öron, prata allmänt om mobbing under lektionstid, m.m. Det finns mycket lärarmaterial t.ex. diskussionsunderlag, filmer och böcker, som brukar finnas på skolorna. Prata med din kurator igen, berätta för dina lärare och för dina föräldrar. Sök dig till kompisar som är ”snälla” Tillsammans kan ni stötta varandra och få slut på ”taskigheter” från tjejerna som är dumma mot dig. Läs mer om mobbing på hemsidan, under fliken ”att vara tonåring” Många hälsningar Snorkel.