Jag ska få mitt slutmerit i år och ska för första gången i 10 år byta skola. Alla mina kompisar kommer få över 300 i merit men jag kommer inte ens nudda gränsen. Jag jobbar hårt i skolan och har gjort det länge men det är min dyslexsi som stoppar mig och jag får bara C i alla uppgifter jag gör. Jag orkar inte mer och kommer att komma in i en dålig skola. Jag går i en av de bästa skolorna och festar inte. Är inte populär och kommer att bli mobbad i XXXX en av de enda skolorna jag kommer in i. Jag vill kunna komma in där mina kompisar ska börja med det gör jag inte heller. Hatar mig själv för hur slarvig jag är och hur dålig jag är i allt jag gör. Orkar bara inte, behöver någon att pratat med som inte är någon jag känner.

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du hade inte skrivit någon mailadress så kunde inte svara direkt till dig. Förstår att det känns jättejobbigt just nu, du känner att du kämpat länge, och ändå räcker det inte till. Dina kompisar kommer in på skolor som du missar pga dina särskilda svårigheter, din Dyslexi. Nu närmar sig skolavslutningen och då kommer ju all rädsla och alla tankar på detta över dig. Det blir verklighet. Du börjar klanka ner på dig själv, tänker att du är slarvig och dålig i allt. Negativa tankar som naturligtvis inte är sant, men som du tror på och blir ledsen av. Klart att du blir rädd och orolig inför hösten, är rädd att det inte ska fungera på den nya skolan. Det är dessutom första gången du byter skola, gått med dina kamrater i 10 år!! De allra flesta tycker att det är jättejobbigt att bryta med sina klasskamrater, sedan brukar det oftast bli ganska bra, man får många nya vänner på nya skolan. Man får många funderingar gällande din Dyslexi och vilket hjälp och stöd du fått från skolan. Det finns många olika hjälpmedel vid Dyslexi så att man få samma möjligheter som andra utan läs och skrivsvårigheter. Att man har Dyslexi ska inte behöva hindra någon från att klara av uppgifter, man behöver bara sådant som extra tid, läs och skrivhjälp, (uppläst text, kortare texter, hjälp att ta ut det viktigaste ur texter mm. Jag kommer att tipsa dig om ett antal appar och webbsidor som handlar om olika hjälpinsatser och rättigheter till stöd vid Dyslexi. Det blir ju även viktigt till din fortsatta skolgång, att du får stöd och strategier. Tråkigt att det gick så långt i denna skola, att du inte kommer in på det gymnasium du vill, men då är det ännu viktigare att se till att du klarar ditt gymnasium, får det stöd och den hjälp du behöver. Prata med dina föräldrar, ni kan tillsammans titta på de hjälpinsatser som finns, för att sedan prata med skolan om dina behov av fortsatthjälp, så att det blir så bra som möjligt för dig i skolan till hösten. - Googla på skolverkets stödinsatser i utbildningen. - Googla på orkaplugga, där finns bl.a. Youtubefilmer och information från UR gällande metoder för att förenkla läsning. - www.dyslexiföreningen.se - www.studera.nu På IKT finns lista på hjälpmedel vid tex läs och skrivsvårigheter. På Infoteket.se finns tips och hjälpmedel vid tex Dyslexi. Där kan du också ställa frågor om Dyslexi och hjälp/stödinsatser. Finns en App som heter Dysseappen, om Dyslexi och om vad man kan göra. Hoppas du kan ha en skön sommar, vara ledig, göra roliga saker och vara med din familj och dina vänner. Samla kraft för att börja på nya skolan. Kolla på Appen och de olika sidorna jag tipsat om, och fundera över stöd och hjälp för att klara din fortsatta utbildning. Kram från Snorkel