Jag tänkte fråga vad man kan göra om man börjar må psykiskt dåligt i skolan och inte har någon att prata med av sina vänner och att man inte har någon lust som helst att prata med någon på skolan?

Svar
Hej, tack för ditt mail. Jag vet ju inte riktigt på vilket sätt som du börjat må dåligt, alltså hur det ser ut och märks, i vilka situationer o.s.v. Det är tråkigt att du inte har förtroende nog för någon så att du kan berätta om hur du mår!! Dina föräldrar? Vad jag kan säga är att ett av flera syften med den här hemsidan är att förmedla just till dem som inte vill ha kontakt och prata med någon, vad nedstämdhet och oro/ångest är, hur det ser ut och märks och ge tips och råd på vad som är viktigt att tänka på och vad man kan göra själv på egen hand, eller tillsammans med någon vuxen hemma eller t.ex. i skolan. Läs mera på hemsidan om dessa saker, fundera hur din situation ser ut och vad du kan försöka förändra och förbättra. Generellt kan man säga att det är viktigt att ha balans i livet mellan jobbiga saker och roliga. Stress och negativa händelser får inte ta överhand. Det är också viktigt med mat, regelbunden sömn och fysisk aktivitet. Detta påverka mycket hur vi mår och bra rutiner ökar vår ork och motståndskraft. Viktigt också att ha positiva aktiviteter, intressen, hobbies, som kan vara vad som helst som man blir "glad av"kompisar och en fritid som man är "nöjd med". Att gå en längre tid i en stressad, pressad och kravfylld situation kan också leda till att man börjar må dåligt. T.ex. skolan, hur ser din skolsituation ut, vilka krav har du att leva upp till. kan du förändra något. Avslappnings-och andningsövningar, mindfulness=medveten närvaro, är exempel på strategier som kan underlätta vid stress och oro. Men lever man under "överkrav" så måste man även förändra situationen. Jag kan inte ge dig några tydligare svar än så, läs mera på hemsidan, prova olika delar, ge inte upp för det kan ta ett tag att börja må bättre. ta ett litet steg i taget då du kommit fram till vad du behöver förändra, en sak i taget. Och fundera mera på om du inte ska be skolsköterska eller skolkurator att hjälpa dig jobba med strategier för att må bättre... Sköt om dig på alla sätt, många hälsningar Snorkel.