heej jag har ett problem! Jag kan inte vara med min lärare utan att bli förbannad! Han gör allt han kan för att jag ska bli irreterad! Jag hatar honom. Vad ska jag göra ? Jag har tängt på att byta skola med det är ju ganska svårt! kramar.

Svar
Hej J, tack för ditt mail. Det låter jobbigt att din lärare gör dig så upprörd! Det man undrar är om han verkligen förstår hur starkt du reagerar, att han gör dig så arg att du vill byta skola. Vet han detta? Det kan ju vara så att ni misstolkar varandra, han kanske tror att du blir lite arg på "lotsas" att han bara retas med dig och tycker att det är lite roligt att du verkar bli sur. Han kanske tycker att han skojar med dig och tror att du är med på skojet. Han kanske inte alls fattar hur förbannad du är och att du tar illa upp!! Det är viktigt att han förstår allvaret, om inte du kan förklara själv för honom så ta någon annan till hjälp. Dina föräldrar, någon lärare eller någon från elevvården och slutligen, om inte situationen förändras, måste man gå till Rektor på skolan för att få hjälp att reda ut situationen. Då man tar upp en konflikt med någon är det viktigt att; beskriva situationen tydligt och sakligt "så här blir det för mig", vilka känslor den väcker, ta inte för givet att andra "borde fatta" det är inte säkert, ge exempel på saker som hänt, gå inte till angrepp på person och försök att hålla dig lugn, förbered dig innan vad det är du vill säga, och stå på dig! Ge också den andra personen en chans att ge sin sida av saken, och var villig till att komma fram till en lösning. Det är svårt, men du har mycket att vinna på att ni löser detta. Att byta skola innebär ju en massa andra negativa konsekvenser som du kanske inte alls vill, mista kompisar, mista andra bra lärare, kanske längre till skolan etc. Du kanske kan öva på vad och hur du ska säga, öva t.ex. med en kompis, så kan hon bemöta det du säger, om hon förstår vad du menar, hjälpa dig med att beskriva m.m. Att ta en konflikt på ett bra och konstruktivt sätt är svårt och kräver övning. Välj också ett lämpligt tillfälle, inte då den andra har bråttom iväg, säg till i förväg och gör upp om en tid. Hoppas att ni kommer fram till en snar lösning, hälsningar Snorkel.