Det här kanske är jättekonstigt men en i min klass sa att jag gillade en kille, och hon sa det till honom, och hon frågade inte mig.
Sen skriver hon massa dumma saker till mig och jag får panik.
Jag vet inte vad jag ska göra för att försöka glömma bort det eller hur jag ska hantera det för jag är väldigt blyg i skolan men kan man skriva typ vad som helst på sociala medier?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Det är vanligt att det förekommer ”kränkningar, mobbing och att man skriver negativa saker om någon annan på olika sociala medier, siter eller chattsammanhang.
Sociala medier och olika chattar har ”blommat upp” som maskrosor i gräsmattan, det finns massor, de har kommit och spridits snabbt och har massor av användare.
Det kan börja i liten skala, och sedan leder det till faktiskt ”mobbing” och förtal.
Din tjejkompis har sagt till en kille att du gillar honom, det känns jättejobbigt just nu, säkert ”pinsamt”.
Antagligen så anar denna kille att det inte är sant, eller så blir han lite glad och smickrad, det brukar man ju bli om någon gillar en.
Vad är det värsta med att han skulle tro att du gillar honom, om han nu tror på det? Det troliga är att detta ”glöms bort” och lägger sig om ett kort tag, om man bara jobbar med att strunta i det.
Det som låter som ett ännu större problem är att denna tjej skriver massor av dumma saker till dig, och då även på sociala medier om jag uppfattat dig rätt. Du har säkert hört talas om ”yttrandefrihet” att alla är fria att TYCKA vad man vill, MEN man får INTE uttala eller skriva vad som helst.
Så man får inte skriva vad som helst på sociala medier eller i andra chattsammanhang. Man kan faktiskt bli åtalad, att det anses straffbart, att man blir dömd (om man är straffmyndig) vanligtvis villkorlig dom och böter, och ersättning till den man kränkt, men även domar på fängelse upp till 2 år för grovt förtal har förekommit.
Det som skrivs om någon, en osanning, som är kränkande och förtal, kan få förödande konsekvenser för den det skrivs om, den ”osanna” informationen kan nås av väldigt många, rykten sprids snabbt, och det är också svårt att ta bort saker som skrivits på nätet.
Här nedan hittar du 2 länkar där du kan läsa mera, dels från skolinspektionen, det förekommer ofta att elever kränker varandra, och dels från en sida som handlar om internetkunskap.
https://internetkunskap.se
› article › vad-far-man-egentligen-saga-pa-natet
https://skolinspektionen.se/
De flesta vet att saker som skrivs på sociala medier inte alls behöver vara sant,
du har drabbats genom att en ”tjejkompis” sagt till en kille att du gillade honom, något du inte alls ville, denna person skriver sedan en massa dumma saker till dig, vilket du reagerar starkt på.
Prata med dina föräldrar om detta fortsätter, ni kan kanske tillsammans prata med tjejen och tjejkompisens föräldrar, beskriva hur du reagerar på detta och få ett slut på det. Man kan också behöva ta hjälp av lärare, som kan ta upp det generellt i klassen, vad som man FÅR, och vad som inte är OK, och vad som faktiskt är ett brott då det gäller att skriva saker till och om någon på nätet eller i chattar.
Slutligen kan kränkningar och negativa saker som skrivs leda till anmälan till rektor och faktiskt polisanmälan, för att få slut på kränkningar och mobbing via nätet.
Denna webbsida handlar om psykisk ohälsa, vill också tipsa dig om
www.umo.se
en ungdomsmottagning på nätet, där andra ungdomar skriver om svårigheter och problem.