Hej! Jag har världigt stora problem med allt. jag knarkar jag har druckit mycket bara för jag mått så dåligt:( men vad ska jag göra åt saken? Jag har bra kontakt med min lärare för hon vet det mesta men inte att jag har druckit men hon vet om att jag har knarkat:( men jag vill verkligen lita på folk. Men jag har pratat med ungdomsmottganingen och jag pratade med en tjej där bara för att jag var ledsen, men jag sa inte det viktigaste, för jag var rädd att don skulle svika mig (att hon skulle säga till mina föräldrar). Och det var tur att jag inte sa det viktigaste för det första hon gjorde var att hon sa till mina förlädrar:( och jag litar inte på nån jo en: min lärare hon är verkligen bra men... jag kanske skulle villja prata med någon som kan hjälpa mig men jag vill kunna lita på den personen också:( men hur ska jag veta om jag kan lita på den eller inte? //Re:( KRAM! p.s skriv tillbaka några bra tips eller bara nått bra jag kan göra:(

Svar
Hej, tack för ditt mail. Du mår så dåligt, vet inte riktigt hur du ska hantera och göra åt det, så du dricker en massa alkohol och har t.o.m. provat knark! För att slippa undan dina problem och din smärta för en stund. Du har stöd av din lärare, och det är bra att du känner dig trygg med henne. Du har också haft kontakt med ungdomsmottagningen p.g.a. ditt mående. men vågar inte berätta om hur du verkligen mår eftersom du är rädd att bli sviken, du törs inte lita på dem. Du kallar det att bli sviken att de berättar för dina föräldrar om hur du mår och vilka farliga situationer du utsätter dig för. Man kan också se det så här; vuxna måste reagera, bry sig, och sätta stopp när barn och ungdomar inte mår bra och utsätter sig för faror. Sedan är det inte straffas man ska, utan få hjälp att förändra sitt mående och sin situation till det bättre, hjälp att klara av det som är svårt utan att börja missbruka droger, dricka alkohol eller göra sig illa. Föräldrarna är de som ska ta hand om sina barn och ungdomar, och det är ju viktigt att de vet om hur deras barn mår och har det, för att kunna hjälpa. När man är ung ser man inte risker på samma sätt, och man kan behöva hjälp och stöd av vuxna. Det är klart att man vill kunna lita på den man pratar med,känna att det mesta jag berättar stannar mellan oss, men om man utsätter sig för livsfara, då är det nog så att föräldrar alltid måste få information. Det är bra att prata igenom dessa saker innan man påbörjar en samtalskontakt, så att båda vet vad som gäller. Våga lita på någon, du behöver hjälp innan du fastnar i droger och missbruk. Det finns många saker man kan göra för att må bättre. Läs mera på hemsidan om nedstämdhet och vad man kan göra. Många hälsningar Snorkel.